Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 263 340 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Który dziś?

« sierpień »
pn wt śr cz pt sb nd
 010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Troche o mnie

✈Witam nazywam się Sebastian i chodzę do 1-klasy technikum.Zamieszkuje w Piotrkowie Trybunalskim.Moje zainteresowania to lotnictwo,interesuje się nim od 6-roku życia.Moim celem życiowym jest zostanie pilotem samolotu(bardzo bym chciał latać na samolotach takich jak leta-410,king air 350 lub inne samoloty turbośmigłowe).To tyle o mnie zapraszam na mojego bloga. Pozdrawiam lotniczo ✈

O moim bloogu

Najaktualniejsze wiadomości ze świata lotnictwa oraz filmy, zdjęcia i różne ciekawostki. Zapraszam!

Jak ci się podoba ten blog?






zobacz wyniki

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl

jakiś tekst

Zdjęcia w galeriach.


Dlaczego samolot lata?

piątek, 10 października 2008 12:03

Jak to się dzieje?

Dlaczego samolot lata

Wiele osób zastanawia się często jak to jest, że dwustutonowy kolos może oderwać się od ziemi, zabrać pasażerów, bagaże, paliwo i unieść to wszystko tak wysoko... Warto by było zatem zadać sobie podstawowe pytanie: dlaczego samoloty latają?

Opływ powietrza przez skrzydło
Autorem rysunku jest Tomasz Elantkowski / Drawing by Tomasz Elantkowski

Po pierwsze, aby samolot oderwał się od ziemi, musi pokonać siłę przyciągania ziemskiego (Fc) i wytworzyć siłę nośną (Fn), przy czym siła nośna Fn musi być oczywiście większa od siły przyciągania Fc. Jak pisałem we wstępie, przedstawione tu mechanizmy chciałem maksymalnie uprościć, dlatego też celowo pomijam wzory fizyczne. Wspomnę jedynie, że do powstania odpowiednio dużej siły nośnej potrzebna jest odpowiednia prędkość. W przypadku samolotów turbośmigłowych może to być ok. 180 km/h, zaś w przypadku samolotów odrzutowych ok. 260 km/h, przy czym dokładna prędkość zależy od wielu czynników, takich jak np. ciężar samolotu (zależny od ilości pasażerów na pokładzie i ładunku).
Osoby zainteresowane odsyłam do tej strony, gdzie znajdziecie bardziej "mechaniczne" wyjaśnienia.

Jak wynika z rysunku, powietrze względem samolotu porusza się w kierunku przeciwnym do kierunku lotu. Skrzydło "przecina" więc strugi powietrza, zaburza jego przepływ.
Skrzydło samolotu jest tak wyprofilowane, że strugi powietrza opływające skrzydło od góry mają do pokonania dłuższą drogę niż strugi, które opływają skrzydło od dołu. Ale i górne i dolne strugi muszą opłynąć powierzchnię skrzydła w jednakowym czasie, toteż strugi górne muszą opływać skrzydło z większą prędkością. Tak się składa, że im większa prędkość opływu, tym niższe ciśnienie. Poza tym,wynika to też z tego, że ciśnienie to siła nacisku dzielona przez powierzchnię. A powierzchnia górna skrzydła (jak to chyba widać na rysunku) jest większa niż jego powierzchnia dolna. Dlatego ciśnienie pod skrzydłem jest wyższe niż ciśnienie nad skrzydłem. Różnicę tych ciśnień nazywamy właśnie siłą nośną. Można powiedzieć, że większe ciśnienie pod skrzydłem "wypycha" samolot do góry, tzn. utrzymuje go w powietrzu.

Ruchome powierzchnie nośne
Autorem rysunku jest Tomasz Elantkowski / Drawing by Tomasz Elantkowski.

Jak widać z powyższego rysunku, skrzydło wyposażone jest w ruchome powierzchnie nośne:

  • Różne rodzaje klap i slotów używane są przy starcie i lądowaniu, dla zwiększenia siły nośnej (patrz: poniższy rysunek).
Zwiększanie siły nośnej
Autorem rysunku jest Tomasz Elantkowski / Drawing by Tomasz Elantkowski.
  • Hamulce aerodynamiczne są używane do zwiększenia prędkości wytracania wysokości oraz do wytracania siły nośnej (to ostatnie - wraz ze spoilerami, które są inaczej nazywane przerywaczami).
  • Lotki używane są do przechylania samolotu (np. w lewo podnosząc lewą lotkę w górę lub w prawo podnosząc prawą lotkę w górę).

Na poniższym rysunku widać również ster wysokości oraz ster kierunku. Ster wysokości to powierzchnia odpowiedzialna za wznoszenie lub opadanie samolotu. Wychylenie steru wysokości w górę powoduje wznoszenie samolotu, zaś wychylenie go w dół powoduje opadanie samolotu.
Ster kierunku natomiast używany jest do skręcania samolotem.

Stery
Autorem rysunku jest Tomasz Elantkowski / Drawing by Tomasz Elantkowski.

Żródło: www.lotnictwocywilne.republika.pl/

oceń
2
0

komentarze (12) | dodaj komentarz

Zdjęcia w galeriach.


Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 906592
Bloog istnieje od: 3678 dni

Lubię to

Mój status GG: GG: 9159725 jakiś tekst