Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 243 260 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Który dziś?

« czerwiec »
pn wt śr cz pt sb nd
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Troche o mnie

✈Witam nazywam się Sebastian i chodzę do 1-klasy technikum.Zamieszkuje w Piotrkowie Trybunalskim.Moje zainteresowania to lotnictwo,interesuje się nim od 6-roku życia.Moim celem życiowym jest zostanie pilotem samolotu(bardzo bym chciał latać na samolotach takich jak leta-410,king air 350 lub inne samoloty turbośmigłowe).To tyle o mnie zapraszam na mojego bloga. Pozdrawiam lotniczo ✈

O moim bloogu

Najaktualniejsze wiadomości ze świata lotnictwa oraz filmy, zdjęcia i różne ciekawostki. Zapraszam!

Jak ci się podoba ten blog?






zobacz wyniki

Więcej w serwisach WP

Wiadomości

Bloog.pl

jakiś tekst

Zdjęcia w galeriach.


Szkolenie pomostowe JAR-FCL 2 lipca 2009

wtorek, 30 czerwca 2009 22:40

Clipboard01.jpg

W najbliższy czwartek na lotnisku Warszawa Babice, odbędzie się szkolenie pomostowe JAR-FCL.

Szkolenie będzie prezentacją przepisów JAR-FCL-1 oraz JAR-OPS, których znajomość jest wymagana do wymiany licencji narodowej na licencję zgodną z przepisami europejskich Wspólnych Władz Lotniczych JAR-FCL.

Szkolenie organizowane  przez Certyfikowany Ośrodek Szkolenia Lotniczego IBEX-U.L. oraz
dlapilota.pl, odbędzie się na lotnisku EPBC w Warszawie w godz. 10.00 - 18.00.

Wszystkie zainteresowane osoby serdecznie zapraszamy!

Źródło: dlapilota
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Jerzy Makula wygrał Mistrzostwa Polski w akrobacji szybowcowej

wtorek, 30 czerwca 2009 22:16
W dniach 23.06 - 27.06.2009 r. na lotnisku w Gotartowicach k/Rybnika zostały rozegrane Mistrzostwa Polski w akrobacji szybowcowej i samolotowej.

Fot. www.aeroklub.rybnik.pl - Mistrzostwa udało się przeprowadzić mimo bardzo niesprzyjającej pogody. Zalegający nad Bałkanami niż przynosił codziennie niskie chmury, deszcz i gwałtowne burze - informuje organizator na stronie zawodów. - Mimo rozegrania tylko minimalnej, przewidzianej regulaminami zawodów liczby konkurencji nie można mówić o przypadkowości wyników. Zawodnicy rywalizowali nie tylko między sobą, ale również z niskimi chmurami w strefie akrobacji i niekorzystnym wiatrem.

Mistrzostwa Polski w Akrobacji Szybowcowej wygrał Jerzy Makula reprezentujący Aeroklub Rybnickiego Okręgu Węglowego. Tuż za nim uplasowali się - Jakub Mężyk oraz Stanisław Makula - także z Aeroklubu ROW. W zawodach startowało ośmiu zawodników. Nie udało się przeprowadzić Ogólnopolskich Zawodów w Akrobacji Szybowcowej w klasie Advanced.
Kuba Kucharski
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Przedwojenny dwupłatowiec zrekontruowany

wtorek, 30 czerwca 2009 22:15
Firma Waco Classic Aircraft, zajmująca się konserwacją, naprawami oraz budową samolotów dwupłatowych WACO, poinformowała o zrekonstruowaniu klasycznego YMF-5C.

Fot. archiwum WACO YMF-5D - bo tak nazywa się zrekonstruowany dwupłatowiec - różni się kilkoma elementami od swojego pierwowzoru. Dzięki nowemu silnikowi Jacobs R755-A2, maszyna posiada aż 300 koni mechanicznych, a jego waga jest mniejsza za sprawą zmian w konstrukcji i użycia lekkich materiałów. Kolejnymi ulepszeniami mają być nowe śmigła Sensenich Taper Tip, koła z owiewkami z włókna węglowego, oraz pakiet zmodernizowanej awioniki.

YMF-5D jest maszyną bazującą na projekcie z 1935 roku. Nowa wersja trzymiejscowego dwupłatowca posiada certyfikaty FAA oraz europejski EASA.

Waco Classic Aircraft z siedzibą w Battle Creek w stanie Michigan, jest firmą zajmującą się budową oraz restaurowaniem dwupłatowych maszyn produkowanych w latach 40 XX wieku.

Jak podaje producent, nowy model zostanie zaprezentowany na pokazach EAA AirVenture w Oshkosh, zaplanowanych na przyszły miesiąc. A sprzedaż dwupłatowego YMF-5D zaplanowana jest na październik 2009 roku.
Olweg Wojdat
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Rozbił się jemeński A310

wtorek, 30 czerwca 2009 10:05

W rejonie Komorów rozbił się należący do linii Yemenia samolot A310 z 153 osobami na pokładzie. Prawdopodobnie wszyscy zginęli.

Samolot A310-300, lot IY 749, wystartował o 21:30 ze stolicy Jemenu - Sany, kierując się do stolicy Komorów - Moroni. Część pasażerów na jego pokładzie przesiadła się z samolotu A330-200, który przyleciał z Paryża. Do katastrofy doszło w czasie podejścia do lądowania.

Na pokładzie samolotu było 142 pasażerów - obywateli Francji i Komorów, oraz 11 członków załogi. Wśród pasażerów była trójka małych dzieci.

W rejonie trasy lotu panowały fatalne warunki atmosferyczne. Wiał bardzo silny wiatr, ponad 60 km/h.

Poszukiwania szczątków samolotu prowadzą dwa samoloty i okręt, skierowane tam przez władze francuskie.

Yemenia to linie, których właścicielem jest w 51% rząd Jemenu, a 49% rząd Arabii Saudyjskiej. Dysponowała 2 samolotami Airbus A330-200, 4 A310-300 i 4 Boeingami 737-800.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Kurd z bułgarskim paszportem na polskie nazwisko

wtorek, 30 czerwca 2009 10:04
Kolejne zatrzymania na krakowskim lotnisku.

Fot. KOSG 26 czerwca 2009. W lotniczym przejściu granicznym Kraków - Balice strażnicy graniczni Karpackiego Oddziału Straży Granicznej wylegitymowali na terenie portu lotniczego 25-letniego cudzoziemca, który sprawiał wrażenie, że czeka na przylot kogoś znajomego. Na wezwanie funkcjonariuszy okazał do kontroli bułgarski paszport wystawiony.. na polskie nazwisko.

Mjr SG Marek Jarosiński, rzecznik komendanta Karpackiego Oddziału Straży Granicznej w Nowym Sączu: Paszport był sfałszowany, a cudzoziemiec po krótkiej rozmowie przyznał, że jest bezpaństwowcem narodowości kurdyjskiej, zamieszkałym w Iraku, a nie Bułgarem. Przypuszczalnie fałszerz, który wykonał dla niego paszport, wykorzystał wzór bułgarskiego paszportu i uznał, że słowiańsko brzmiące nazwisko będzie w sam raz pasowało do takiego bułgarskiego paszportu, wybrał polsko brzmiące: Niedzwiecki, które zapewne kojarzyło mu się z Bułgarią.

Strażnicy graniczni sprawdzili dodatkowo bagaże cudzoziemca i w nich znaleźli także sfałszowany dowód osobisty, tym razem rumuński, wystawiony na rumuńsko brzmiące nazwisko - w tym wypadku fałszerz wykazał się większą starannością.

- Sprawdzane są wyjaśnienia cudzoziemca, chcemy ustalić, w jaki sposób wszedł w posiadanie sfałszowanych dokumentów i na kogo czekał w hali przylotów. Po wykonaniu tych czynności wyjaśniających 25-letni Kurd zostanie wydalony z Polski na podstawie przepisów ustawy o cudzoziemcach.

28 czerwca 2009. W lotniczym przejściu granicznym Kraków - Balice strażnicy graniczni Karpackiego Oddziału Straży Granicznej ujawnili próbę przemytu papierosów z ukraińską akcyzą skarbową w bagażu 30-letniego mieszkańca okolic Wieliczki odlatującego samolotem rejsowym do Dublina.

Mjr SG Marek Jarosiński:
W trakcie kontroli bezpieczeństwa jego bagażu okazało się, że próbował on przemycić do Irlandii 167 paczek papierosów z ukraińską akcyzą skarbową. Zakwestionowane papierosy zostały zatrzymane, a wobec sprawcy przemytu wszczęta została sprawa dot. wykroczenia karno-skarbowego.
opr.Kuba Kucharski
żrodło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (1) | dodaj komentarz

Wakacje w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego

wtorek, 30 czerwca 2009 10:03
Dwa miesiące - lipiec i sierpień - zawsze w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny obfitują w kolonijne, wczasowe spotkania z wojskiem.

Fot. kpt. Waldemar Krzyżanowski Tym razem ten okres rozpoczęła grupa dzieci biorąca udział w letnim wypoczynku w Sołectwie Krosno, organizująca kolonie dla dzieci z terenów wiejskich gminy Mosina.

Takie spotkania powodują, że uświadamiamy sobie, że coraz mniej wiemy o tym samolocie. „... a po co jest ta antena, a dlaczego nie lata do tyłu, a co kiedy z silnika leci dym, a czemu, czemu, czemu, dlaczego i po co?...". Ale najważniejsze mimo wszystko, że w głowach tych małych „szkrabów" trochę wojskowej nomenklatury pozostaje. I to jest bardzo motywujące. Zwłaszcza, że niejeden z tych wycieczkowiczów kiedyś zastąpi nas realizując zadania obronne.
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (1) | dodaj komentarz

TRACK CAMP organizowany przez GRU w dniach 9-10 lipca szczegóły w zakładce Szkoła FREEFLY

poniedziałek, 29 czerwca 2009 13:10
W dniach 17-19 lipca do PeTe zawita Olek Domalewski z www.gflyers.pl ze swoimi wingsuitami. Olek jest instruktorem firmy Phoenix-fly (www.phoenix-fly.com) i będzie oferował szkolenie oraz pierwsze zapoznawcze skoki wingsuite. Przywiezie ze sobą 7 różnych strojów - od tych najmniejszych dla początkujących po zaawansowane maszyny (więcej tutaj -> http://www.gflyers.pl/?page_id=14). Każdy kto spełni odpowiednie warunki będzie mógł spróbować polatać i w tej samej cenie spędzić w powietrzu dwa razy więcej czasu ;-) Koszt: - twój ticket - ticket instruktora - wypożyczenie sprzętu - 40 pln. Wymagania: - min. około 200 skoków w ciągu ostatnich 18 miesięcy - w przypadku więcej niż 500 skoków po przeszkoleniu możesz skoczyć bez instruktora - ŚK lub licencja spadochronowa - odpowiednia czasza spadochronowa (nie super mały crossbrace) - BOC - AAD - kask - wysokościomierz akustyczny + wizualny Kontakt i rezerwacja: mail: olek@freefly.pl telefon: 0513 051 847.
żrodło:pete.pl

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

NEWS: POLSKI BASE NA EXTREME SPORTS CHANNEL

poniedziałek, 29 czerwca 2009 13:09
Olek Domalewski i skoki BASE w programie Shakalaka na EXTREME SPORTS CHANNEL!!! Pierwsza impreza BASE w Polsce. 35 skoczków z ponad 10 państw przyjechało do gdańskiej stoczni, aby skakać ze 140 m. dźwigu. Pojawili sie tam na zaproszenie Olka Domalewskiego, który oprócz samych skoków dołożył do zawodów jeszcze element celności lądowania oraz ucieczkę samochodem. W ciągu 2 dni oddano ponad 300 skoków. Zawody wygrał reprezentant Węgier. W przyszłym roku planowana jest kolejna edycja w innym mieście i z większą ilością skoczków. Premiera w czwartek w Shakalace o 16.30 na EXTREME SPORTS CHANNEL 4 czerwca, godz. 16.30, 20.30 5 czerwca, godz. 0.30,  6 czerwca, godz. 11.00, 16.00 13 czerwca, godz. 11.00, 16.00,  20 czerwca, godz, 11.00, 16.00,  27 czerwca, godz. 11.00, 16.00,

    
żrodło:pete.pl


oceń
0
0

komentarze (1) | dodaj komentarz

Kraków: wypadek samolotu na pikniku lotniczym

poniedziałek, 29 czerwca 2009 12:56
 W chwilę po zakończeniW chwilę po zakończeniu Małopolskiego Pikniku Lotniczego w Krakowie doszło do tragicznego wypadku. Samolot Cessna 172 z nieznanych na razie przyczyn spadł na ziemię. W wyniku wypadku śmierć poniosła jedna osoba, a trzy zostały ranne. Samolot spalił się całkowicie. Śmiertelna ofiara wypadku to pilot.u Małopolskiego Pikniku Lotniczego w Krakowie doszło do tragicznego wypadku. Samolot Cessna 172 z nieznanych na razie przyczyn spadł na ziemię. W wyniku wypadku śmierć poniosła jedna osoba, a trzy zostały ranne. Samolot spalił się całkowicie. Śmiertelna ofiara wypadku to pilot.
żródło:onet.pl




Cessna kilka godzin przed wypadkiem / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski



Widok z sektora publiczności chwilę po katastrofie / Zdjęcie: dhp


Rozbity samolot / Zdjęcie: dhp

oceń
0
0

komentarze (3) | dodaj komentarz

Zdalnie sterowany szybowiec lata z prędkością 630km/h (wideo)

poniedziałek, 29 czerwca 2009 10:09
   Kto by pomyślał, że zdalnie sterowany szybowiec, może być w stanie osiągnąć prędkość 630km/h? Okazuje się, że tak i nie potrzebuje do tego żadnych silników odrzutowych.

Wystarczy umiejętne wprowadzenie modelu w lot ślizgowy. Zjawisko, które wykorzystuje model szybowca to dynamic soaring. Ta technika latania polega na pozyskiwaniu energii kinetycznej poprzez przekraczanie granicy między masami powietrza o znacząco różnych prędkościach. Dlatego próba bicia rekordu odbywała się pomiędzy wzgórzami.

Szybowiec wykonany z mocnych materiałów plus dynamic soaring i mamy efekty widoczne na filmiku.
żrodło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Ryanair zamówi do końca roku 300 samolotów

poniedziałek, 29 czerwca 2009 10:05
O'Leary w wywiadzie dla Der Spiegel ocenił, że czas kryzysu to najlepszy okres na zakupy w branży przewozów lotniczych. Można wówczas uzyskać znaczne opusty. Główni producenci samolotów pasażerskich - Airbus i Boeing tracą zamówienia, zyskując niewiele nowych . Niedawno Financial Times donosił, że Ryanair chcą kupić nawet 400 samolotów w ciągu 2 lat.

Fot. Sławomir Szychowski 2 czerwca Ryanair ogłosił o rocznej stracie netto w wysokości 169 mln Euro, liczonej w ciągu 12 miesięcy do końca marca 2009. Spowodowana była ona wzrostem cen paliwa i stratami, które przyniosły akcje linii Aer Lingus. Poprzedni rok Ryanair zakończył zyskiem netto równym 390,71 mln Euro. Na bieżący rok linie planują zysk netto na poziomie 200-300 mln Euro, głównie dzięki spadkowi cen paliwa.

W ubiegłym tygodniu Ryanair zapowiedziały zwolnienie 650 pracowników, tłumacząc to wzrostem podatków w ogarniętej kryzysem strefie Euro. O'Leary zapowiedział ograniczenie liczby lotów w Wielkiej Brytanii. Ma to być odpowiedź na podwyższenie opłat lotniskowych przez operatora - BAA. Ryanair zamierza zwiększać liczbę tras w krajach, które utrzymają niski poziom opłat. Linie szukają różnych możliwości oszczędności, ale i zarobku, takich jak np. opłaty za korzystanie z toalet . Nie spotyka się to jednak ze zrozumieniem ze strony pasażerów, narzekających na niski poziom usług.
Kuba Kuharski
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Brazylia/ Zakończenie poszukiwań ofiar i szczątków francuskiego Airbusa

sobota, 27 czerwca 2009 22:11

27.06. Recife (PAP/Reuters,AFP) - Brazylijska marynarka i lotnictwo zakończyły w piątek poszukiwania zwłok i szczątków francuskiego Airbusa A330-200, który 1 czerwca spadł do Atlantyku z 228 osobami na pokładzie podczas lotu z Rio de Janeiro do Paryża.Według mediów, brazylijscy eksperci ocenili, że to co jeszcze ewentualnie można by znaleźć w oceanie "nie ma większego znaczenia". "Od dziewięciu dni nie znaleziono już żadnego ciała" - powiedział ppłk Henry Munhoz podczas konferencji prasowej w Recife. Jego zdaniem, znalezienia dalszych zwłok i fragmentów samolotu jest mało prawdopodobne.Nic nie wskazuje aby strona francuska, która prowadzi niezależne poszukiwania, miała postąpić podobnie. Wiadomo, że poszukiwania automatycznych rejestratorów przebiegu lotu, tzw. czarnych skrzynek, będą kontynuowane. Znalezienie czarnych skrzynek mogłoby wyjaśnić przyczyny tragicznej katastrofy, która nadal pozostaje nieznana.Poszukiwania od początku utrudniała duża odległość od brzegów i niesprzyjające warunki atmosferyczne.W poszukiwaniach uczestniczyły też samoloty hiszpańskie i amerykańskie.Dotychczas znaleziono 51 ciał i ok. 600 fragmentów samolotu.(PAP)

Źródło:dlapilota
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Pogoda zakłóciła program VI Małopolskiego Pikniku Lotniczego

sobota, 27 czerwca 2009 22:09

VI Małopolski Piknik Lotniczy

Fatalna pogoda mocno pokrzyżowała plany organizatorów VI Małopolskiego Pikniku Lotniczego w Krakowie. Deszcz i niska podstawa chmur spowodowały, że program imprezy został poważnie okrojony - poinformował PAP w sobotę Jarosław Dobrzyński z biura prasowego imprezy.

"Bardzo dużo zapowiedzianych samolotów w ogóle nie doleciało do Krakowa. Z powodu złej pogody gdzieś w Polsce utknął m.in. litewski pilot Jurgis Kairys, który miał być główną gwiazdą pikniku" - powiedział Dobrzyński. Dodał, że w południe nad krakowskim lotniskiem Rakowice-Czyżyny podstawa chmur wynosiła ok. 300 m, podczas gdy do przeprowadzenia lotów pokazowych powinna być ona o co najmniej 200 m wyższa.

W południe odbyła się oficjalna inauguracja pikniku. Przed oficjalnym rozpoczęciem tylko kilka małych samolotów zaprezentowało się publiczności w tzw. lotach niskich. Organizatorzy realizują program naziemny pikniku. Odbywają się rekonstrukcje historyczne, pokazy naziemne maszyn, trwa kiermasz. Grupy rekonstrukcji historycznej prezentują inscenizacje bitew II wojny światowej z wykorzystaniem autentycznego umundurowania, broni i pojazdów z tego okresu. Zobaczyć można m.in. inscenizację ladowania Aliantów w Normandii.

Stowarzyszenie krótkofalarskie Krakowska Grupa Ekspedycji Radiowych prowadzi transmisję krótkofalarską na żywo. Ponadto, prócz stałej i bardzo bogatej kolekcji maszyn, na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie można oglądać nową ekspozycję "Między Wschodem a Zachodem - Wystawa samolotów NATO 1949-2009". Prezentuje ona najsłynniejsze maszyny Paktu Północnoatlantyckiego - m.in. samoloty F-16, Lockheed i Miraże oraz weterana wojny wietnamskiej: Corsair II.

Krakowski piknik trwa dwa dni. Organizatorzy mają nadzieję, że w niedzielę pogoda będzie lepsza do lotów i pokazy asów lotnictwa dojdą jednak do skutku. Podczas tegorocznego pikniku zaplanowano m.in. akrobacje w wykonaniu mistrzów akrobacji powietrznej na różnych typach maszyn z kilku krajów. Zaplanowano też powietrzne prezentacje historycznych i współczesnych samolotów cywilnych i wojskowych - w sumie kilkudziesięciu maszyn. Prócz pilotów i maszyn z Polski, Litwy i Niemiec organizatorzy spodziewają się też załóg z Austrii, Hiszpanii, Szwajcarii i Ukrainy.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie ma w zbiorach ponad 200 samolotów, śmigłowców i szybowców, z czego ok. 20 to egzemplarze jedyne na świecie. Placówka jest jedynym muzeum lotnictwa w Polsce. Od 2003 r. organizuje doroczne pikniki z pokazami samolotów, które startują z muzealnego pasa startowego. Co roku podziwia je ok. 50 tys. osób. Lotnisko Rakowice-Czyżyny powstało jako jedno z pierwszych w Europie. Po przejęciu go od zaborców w 1918 r. stało się pierwszą bazą lotniczą RP.

Źródło:dlapilota
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Ryanair zamówi do końca roku 300 samolotów

sobota, 27 czerwca 2009 22:08

Tanie linie lotnicze Ryanair zamierzają do końca roku kupić 300 samolotów Airbusa i Boeinga. Zapowiedział to szef linii Michael O'Leary.

O'Leary w wywiadzie dla Der Spiegel ocenił, że czas kryzysu to najlepszy okres na zakupy w branży przewozów lotniczych. Można wówczas uzyskać znaczne opusty. Główni producenci samolotów pasażerskich - Airbus i Boeing tracą zamówienia, zyskując niewiele nowych . Niedawno Financial Times donosił, że Ryanair chcą kupić nawet 400 samolotów w ciągu 2 lat.

Ryanair posiada obecnie 190 samolotów, wyłącznie Boeingów 737. Latają one na 132 trasach. Teraz linie chcą zamówić aż 300 kolejnych samolotów, także od Airbusa. Zgodnie z planami zarządu, irlandzki przewoźnik chce przewozić w 2017 do 150 mln pasażerów rocznie. W 2008 Ryanair przewiózł 58,5 mln pasażerów.

2 czerwca Ryanair ogłosił o rocznej stracie netto w wysokości 169 mln Euro, liczonej w ciągu 12 miesięcy do końca marca 2009. Spowodowana była ona wzrostem cen paliwa i stratami, które przyniosły akcje linii Aer Lingus. Poprzedni rok Ryanair zakończył zyskiem netto równym 390,71 mln Euro. Na bieżący rok linie planują zysk netto na poziomie 200-300 mln Euro, głównie dzięki spadkowi cen paliwa.

W ubiegłym tygodniu Ryanair zapowiedziały zwolnienie 650 pracowników, tłumacząc to wzrostem podatków w ogarniętej kryzysem strefie Euro. O'Leary zapowiedział ograniczenie liczby lotów w Wielkiej Brytanii. Ma to być odpowiedź na podwyższenie opłat lotniskowych przez operatora - BAA. Ryanair zamierza zwiększać liczbę tras w krajach, które utrzymają niski poziom opłat. Linie szukają różnych możliwości oszczędności, ale i zarobku, takich jak np. opłaty za korzystanie z toalet . Nie spotyka się to jednak ze zrozumieniem ze strony pasażerów, narzekających na niski poziom usług.

W wywiadzie dla Der Spiegel, O'Leary powiedział, że jego wcześniejsza wypowiedź o zainteresowaniu przejęciem Lufthansy nie była żartem. Nie podał jednak dalszych szczegółów.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Qantas rezygnują z Boeingów 787

sobota, 27 czerwca 2009 22:07

Australijskie linie lotnicze Qantas zrezygnowały z zakupu 15 samolotów Boeing 787. 3 dni temu amerykański koncern po raz kolejny opóźnił oblot prototypu Dreamlinera.

Linie Qantas zrezygnowały z zamówienia na 15 samolotów 787-9, a dostawę kolejnych 15 787-8 odłożyły na nieokreślony termin. Główną przyczyną decyzji Australijczyków jest światowy kryzys ekonomiczny. Qantas zaoszczędzą na rezygnacji ok. 3,7 mld dolarów australijskich (3 mld USD).

W 2005 linie Qantas zamówiły 65 samolotów 787 różnych wersji. Po kolejnych opóźnieniach, pierwszy z nich ma być dostarczony tanim liniom Jetstar - spółce zależnej Qantas - dopiero w 2013. Pierwotnie pierwszy z zamówionych dla Jetstar 15 Dreamlinerów 787-9, kosztujących po 170 mln USD, miał być dostarczony przez Boeinga w 2010. Same Qantas pierwszy 787-8 odbiorą najwcześniej pod koniec 2014. Nowe samoloty mają zastąpić Boeingi 767-300.

Tylko między 29 kwietnia a 5 maja klienci Boeinga zrezygnowali z 25 Dreamlinerów. Na salonie w Le Bourget amerykański koncern uzyskał nowe zamówienie na zaledwie dwa samoloty 787.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Kolejny dzień mistrzostw w Finlandii

sobota, 27 czerwca 2009 22:05
W dniach 21.06 - 05.07.2009 r. na lotnisku Räyskälä w Finlandii odbywają się VI Szybowcowe Mistrzostwa Świata Juniorów. 24 czerwca odbyła się oficjalna ceremonia otwarcia. Pierwszą konkurencję w klasie Standard wygrał Leszek Duda.

Fot. www.jwgc2009.fi Pierwsze konkurencje w klasie Standard oraz Club odbyły się tuż po ceremonii otwarcia - 24 czerwca. - Podczas treningu zastanawialiśmy się, czy organizatorzy Mistrzostw nas oszczędzają wykładając trasy długości "zaledwie" 300-400 km podczas treningu, czy boją się wysyłać juniorów na dłuższe trasy w bardziej dzikie rejony Finlandii. Pierwszego dnia zawodów wszystko się wyjaśniło - warunki meteo wyglądały na zdecydowanie gorsze niż w dniach poprzednich, a wyłożono trasy 532 km dla Klubów i 624 km dla Standardów - pisze na stronie Szybowcowej Kadry Juniorów Michał Lewczuk, jeden z naszych reprezentantów.

Starty rozpoczęły się o godzinie 11.15. - Początkowo lusterko kalkulowało, że na lotnisko wrócimy za 11 godzin. Jednak po pierwszych kilkudziesięciu kilometrach okazało się, że znajdujemy całkiem przyzwoite noszenia (2-3,5 m/s) i sprawnie pokonujemy kolejne dziesiątki kilometrów - kontynuuje Michał Lewczuk. Tego dnia w klasie Standard zwyciężył polski reprezentant - Leszek Duda. - Po kilkuset kilometrach trasy na czoło stawki wysunął się Leszek Duda i lecąc samodzielnie znajdował kolejne "czwórki", których nikt potem nie mógł trafić. Ostatecznie Leszek wygrał konkurencję - czytamy na stronie. W klasie Club zwyciężył czeski pilot - Jan Louda.

Kolejnego dnia zawodów (25.06) rozegrano konkurencje o długości 480,7 km w klasie Club oraz 575,1 km w klasie Standard. - Dzisiaj pogoda znowu pozwoliła na długie przeloty. W porównaniu do dnia wczorajszego trasy zostały nieco skrócone, prawdopodobnie ze względu na podejrzenia powstawania obszarów termiki bezchmurnej. Dla obu klas trasy układały się na bardzo podobnych obszarach, pokrywały się nawet trzema punktami zwrotnymi. Atrakcją dla klasy Club był niewątpliwie przeskok nad jeziorem Pyhäjärvi w zachodniej części Finlandii.

W klasie Club zwyciężył Will Ellis z Wielkiej Brytanii natomiast tuż za nim - na drugim miejscu - uplasował się Łukasz Grabowski z Polski. W klasie Standard zwyciężył Felix Schneebeli ze Szwajcarii. Siódme miejsce zajął Michał Lewczuk, natomiast zwycięzca pierwszego dnia zawodów - Leszek Duda był dziewiąty.

Dzisiaj (26.06) planowane są krótsze trasy niż wczoraj. - Cluby lecą 359 km, Standardy - 439 km. Pogoda pozostaje niezmienna, lecz dzisiaj w rejonie rozgrywanej konkurencji są możliwe dwa rozwiązania pogodowe. Jest szansa iż bryza wchodząca od morza w połączeniu z wiatrem z kierunku wschodniego spowoduje konwergencję i piloci będą mieli całkiem niezłą cumulusową autostradę. Drugim mniej korzystnym rozwiązaniem jest pojawienie się termiki bezchmurnej w tym już trochę przesuszonym wyżu. Przewidywane odejścia na trasę ok. 13.30 - 14.00, na powrót liczymy ok. 18 - poinformował nas kierownik polskiej ekipy, Mateusz Jędral.
Łukasz Szeskaz
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

NATO Live: Rockwell OV-10B Bronco

sobota, 27 czerwca 2009 22:04
Wstępne prace nad samolotem OV-10A rozpoczęto w USA w 1962 roku. Projekt rozwijano w związku z poszukiwaniem nowego samolotu przez US Air Force, US Navy i US Marine Corps. Bronco szybko trafił do Wietnamu. Samoloty w wersji OV-10B były używane przez Luftwaffe do holowania celów powietrznych. OV-10D latały jeszcze w 1991 roku nad Zatoką Perską.

Fot. Lotnicza Polska Na początku lat 60. US Air Force, US Navy i US Marine Corps poszukiwały nowego typu samolotu do działań przeciwko partyzantom i rebeliantom w ramach programu COIN (COunter INsurgency). Firma North American (która później weszła w skład firmy Rockwell) w 1962 r. w związku z programem COIN rozpoczęła wstępne prace nad nowym samolotem, który 15 sierpnia 1966 roku po raz pierwszy wzniósł się w powietrze. OV-10A Bronco szybko trafił do Wietnamu. Ze względu na ograniczone możliwości przenoszenia uzbrojenia, dwuosobowe samoloty wykorzystywano jako wysunięte stanowiska naprowadzania. Ich zadaniem było lokalizowanie celów naziemnych i naprowadzanie na nie samolotów szturmowych, a także poszukiwanie zestrzelonych nad terytorium wroga pilotów. Cele wskazywane były za pomocą bomb dymnych. OV-10A były też skutecznymi samolotami obserwacji pola walki. Mogły udzielać wsparcia ogniowego wojskom własnym - były uzbrojone w cztery 7,62 mm karabiny maszynowe i przenosiły pociski rakietowe lub bomby.

We wrześniu 1970 roku dokonano oblotu drugiej wersji samolotu, OV-10B. Bronco w tej wersji zostały dostarczone do Luftwaffe, gdzie używano ich do holowania celów powietrznych w ramach szkolenia pilotów. OV-10B wyróżniały się zainstalowanym zaczepem celu oraz szklaną osłoną tylnej części kadłuba, umożliwiającą operatorowi siedzącego tyłem do kierunku lotu obserwowanie holowanego celu. Spośród 18 samolotów dostarczonych lotnictwu Niemiec, 12 było w wersji OV-10B(Z), wyposażonych w dodatkowy silnik odrzutowy GE J85 na górnej części kadłuba. Ze względu na występowanie problemów z pilotowaniem samolotów, silniki te były demontowane. Niemieckie Bronco nie posiadały uzbrojenia.

Do napędu samolotów stosowano dwa silniki turbośmigłowe Garrett T-76-G-411 (715 KM każdy). Bronco rozwijał prędkość maksymalną 450 km/h. W przedniej części kadłuba znajduje się dwumiejscowa, przeszklona kabina z siedzeniami w układzie tandem, w tylnej części - kabina ładunkowa (OV-10B - przeszklone stanowisko operatora).

W armii amerykańskiej Bronco stosowane były jeszcze w latach 90. W 1991 roku zostały wykorzystane podczas wojny nad Zatoką Perską - były to należące to USMC zmodyfikowane OV-10D z silnikami o mocy 1410 KM. Jednym z następców OV-10A w USA jest Fairchild A-10 Thunderbolt II, niemieckie OV-10B zostały zastąpione przez Pilatusy PC-7. Obecnie Bronco używane są jeszcze jedynie przez lotnictwo Filipin, w Stanach Zjednoczonych wersje cywilne wykonują loty patrolowe nad obszarami leśnymi w ramach działań przeciwpożarowych. Ze zbudowanych ponad 300 samolotów w wersji OV-10A do dzisiaj pozostało mniej niż 20. Dostarczano je siłom zbrojnym USA (USAF, US Navy i USMC), Maroka, Tajlandii, Filipin i Kolumbii. Z 24 wyprodukowanych OV-10B zachowały się 3 egzemplarze.

Samolot, który zobaczymy w Krakowie (znak rejestracyjny F-AZKM, 99+24), od 1991 roku należy do lotniczego muzeum Amicale des Avions Anciens de la Drôme w Montélimar we Francji. W 1970 roku dostarczono go do Niemiec w wersji OV-10B(Z). To jedyny, używany w przeszłości przez lotnictwo niemieckie Bronco, który zachował zdatność do lotu.
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Zidentyfikowano ciało pilota A330

piątek, 26 czerwca 2009 10:41

Przedstawiciele Air France poinformowali, że zidentyfikowano ciało pilota i drugiego członka załogi Airbusa 330, który rozbił się nad Atlantykiem 1 czerwca.


Szczątki rozbitego A330 na pokładzie brazylijskiego statku Caboclo, 19 czerwca 2009. Do tej pory wyłowiono z Atlantyku ponad 400 części samolotu

Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o pilota Marca Dubois. Drugim zidentyfikowanym członkiem załogi jest steward o niepodanym publicznie nazwisku. Informuje o tym Le Figaro.

W sumie zidentyfikowano dotąd 11 z 50 wyłowionych z Atlantyku ciał pasażerów feralnego A330. Badanie ciał prowadzone jest w brazylijskim mieście Reclife. Na pokładzie samolotu, który rozbił się oko. 1200 km od wybrzeży Brazylii było 216 pasażerów i 12 członków załogi.

Przedwczoraj Le Monde informował, że francuski pojazd głębinowy (prawdopodobnie chodzi o Nautile) zidentyfikował sygnał z czarnej skrzynki rozbitego samolotu. Według gazety, pochodziły one z głębokości ok. 5 km. Ta informacja nie została jednak oficjalnie potwierdzona. Standardowo czarne skrzynki wysyłają sygnały ułatwiające ich zlokalizowanie przez około miesiąc. Pozostało więc niewiele czasu na poszukiwania.

W poszukiwaniach, które prowadzone są w promieniu 80 km od najbardziej prawdopodobnego punktu zatonięcia samolotu, uczestniczą jednostki podwodne i nawodne. Te ostatnie używają urządzeń umieszczonych na linach o długości do 6 km. Zasięg sygnału wysyłanego przez czarne skrzynki w wodzie jest szacowany na ok. 2 km.

Na podstawie dotychczas zebranych informacji niemożliwe jest odtworzenie ostatnich minut lotu rozbitego Airbusa A330 i określenie przyczyn katastrofy. Jest prawie pewne, że samolot rozpadł się w powietrzu.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Piknik w Krakowie – ostatnie przygotowania

piątek, 26 czerwca 2009 10:40
W nadchodzący weekend Muzeum Lotnictwa Polskiego już po raz szósty zaprasza na Małopolski Piknik Lotniczy. W tym roku to święto lotnictwa obfituje także w nezwykłe atrakcje dla miłośników lotnictwa wojskowego - projekt stworzony z okazji 60. rocznicy powstania NATO. Muzeum podało wstępny program pikniku oraz listę statków powietrznych, biorących w nim udział.

Fot. Tadeusz Brodalka Według organizatorów, jedną z największych atrakcji VI Małopolskiego Pikniku Lotniczego będą powietrzne pokazy akrobacji. Gwiazdą imprezy będzie znany na całym świecie litewski pilot Jurgis Kairys, który w tym roku zachwyci publiczność pilotując nowy typ akrobacyjnej maszyny. Po występach na skonstruowanym przez siebie samolocie Juka w 2006 roku i Su-26 w ubiegłym roku, teraz do Krakowa przyleci na jeszcze mocniejszym Su-31, przy tworzeniu którego także miał swój udział. Swoje umiejętności zaprezentują też polscy piloci. Akrobacje na szybowcu Solo Fox to domena Jerzego Makuli, piastującego obecnie stanowisko prezesa Aeroklubu Polskiego. Na pikniku pojawią się też, znany z pilotowania Extry 300 i Curtiss Jenny, Marek Szufa. W tym roku zasiądzie za sterami zarówno Curtissa, jak i nowego nabytku - dwupłatowego samolotu akrobacyjnego Steen Super Skybolt 300. Extry 300 jak zawsze po mistrzowsku pilotować będą Robert Kowalik i Ireneusz Jesionek. Za sterami podobnego samolotu zasiądzie też Niemiec Uwe Zimmermann. Grupy Żelazny, która pojawi się na trzech Zlinach 50, specjalnie rekomendować raczej nie trzeba. Krzysztof Barszczewski wykona loty samolotem Bellanca Citabria.

Samoloty historyczne, jakie zobaczymy na pikniku to dwupłaty, na których w przeszłości szkolili się m.in. polscy piloci w czasach II wojny światowej: brytyjski De Havilland DH.82A Tiger Moth Jacka Mainki, amerykański Boeing PT-17 Stearman Mariusza Walkowiaka i niemiecki Bűcker T-131P Jungmann Artura Frączka. Z lotniczego muzeum Josefa Kocha na piknik przyleci samolot DH.89 Dragon Rapide, wyprodukowany w 1945 roku i mający za sobą m.in. służbę w RAF.

W specjalnym bloku o nazwie NATO Live, będącego częścią przygotowanego przez muzeum projektu "Między Wschodem a Zachodem..." - wystawa statków powietrznych Sojuszu Północnoatlantyckiego - NATO-1949-2009, podczas pikniku zaprezentują się samoloty historyczne, w przeszłości latające w siłach powietrznych państw Sojuszu Północnoatlantyckiego. Będą to Hawker Sea Fury, Consolidated PBY-5A Catalina, North American T-6 Harvard 4, North American T-28 Trojan, Rockwell OV-10B Bronco, Piaggio/Focke Wulf FW-149, Dornier Do-27 i Dornier Do-28D Skyservant. Samoloty te opisujemy w dziale Historia- lotnisko wojskowe. Blok NATO Live z pewnością spotka się z dużym zainteresowaniem osób, które odwiedzą w dniach 27-28 czerwca historyczne lotnisko Rakowice-Czyżyny. Jest to niepowtarzalna okazja do obserwowania w powietrzu maszyn, które wsławiły się zarówno podczas walk na frontach II wojny światowej, jak i w późniejszych konfliktach zbrojnych w różnych częściach świata.

Bardziej współczesne samoloty NATO będą prezentowane statycznie. Na wystawie naziemnej zobaczymy belgijski Dassault Mirage 5 BA oraz Republic F-84F Thunderstreak, włoski Lockheed F-104S ASA-M Starfighter, portugalski Ling Temco Vought A-7P Corsair II, duński F-16A Block 10 MLU, a także polskie MiG-21MF, MiG-29UB i Su-22M4.
Kolejnym wydarzeniem związanym z jubileuszem NATO, zbiegającym się z 10. rocznicą wstąpienia Polski w poczet państw członkowskich, będzie wystawa prac artystów czerpiących inspirację z tematyki lotniczej.

Na krakowskim pikniku zaprezentują się także grupy rekonstrukcji historycznej. Pierwszego dnia zostaną przedstawione inscenizacje lądowania Aliantów w Normandii, drugiego dnia - walki Wojny Obronnej 1939 roku. W niedzielę odbędzie się także pokaz armii współczesnej. Oczywiście podczas pikniku będzie możliwość zwiedzenia bogatych zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego.

W każdym miejscu muzeum trwają intensywne przygotowania do imprezy. - Nad wszystkim czuwa Jan Hoffman, kierownik Działu Dydaktyczno-Oświatowego i Ekspozycji. Część samolotów stoi już na swoich miejscach, np. złoty MiG-21 9107 pomiędzy Strarfighterem i Miragem. Pozostałe samoloty są ustawiane w odpowiednich miejscach - relacjonuje z Krakowa Tadeusz Brodalka. - W związku z dużymi opadami deszczu, miejsca ekspozycji nasiąknięte są wodą i występują problemy z przestawieniem samolotów (ich koła grzęzną w błocie). Mimo, że w muzeum odbywa się wiele prac związanych z przygotowaniem VI Małopolskiego Pikniku Lotniczego, jest ono otwarte dla zwiedzających - dodaje. W załączniku zdjęcia z przygotowań do pikniku wykonane 24 czerwca. Dzisiaj, 25 czerwca, odbywa się otwarcie wystawy NATO.




Lista statków powietrznych zgłoszonych do udziału w VI MPL



Wstępny program pokazów - sobota, 27 czerwca

9.30 DO 11.45 LOTY NISKIE - PREZENTACJA SAMOLOTÓW

11.00 DO 11.30 REKONSTRUKCJA HISTORYCZNA

11.45 DO 13.15 LOTY WYSOKIE - AKROBACJE

12.00 UROCZYSTE ROZPOCZĘCIE

13.15 DO 14.50 BLOK POKAZÓW - SAMOLOTY NATO LIVE

15.00 DO 16.30 LOTY WYSOKIE - AKROBACJE

16.30 DO 17.30 BLOK POKAZÓW - SAMOLOTY NATO LIVE

17.30 DO 18.00 REKONSTRUKCJA HISTORYCZNA

17.30 DO 18.30 LOTY NISKIE - PREZENTACJA SAMOLOTÓW


Wstępny program pokazów - niedziela, 28 czerwca

9.00 DO 11.00 LOTY NISKIE - PREZENTACJA SAMOLOTÓW

11.00 DO 12.30 ROZPOCZĘCIE POKAZÓW - BLOK LOTÓW WYSOKICH - SKOKI SPADOCHRONOWE, AKROBACJE

12.40 DO 14.00 BLOK SAMOLOTÓW - NATO LIVE

14.00 do 15.00 LOTY NISKIE - PREZENTACJA SAMOLOTÓW

14.00 DO 14.30 REKONSTRUKCJA HISTORYCZNA

15.00 DO 16.30 BLOK LOTÓW WYSOKICH - AKROBACJE

16.30 DO 17.45 BLOK SAMOLOTÓW NATO LIVE

17.45 BLOK LOTÓW NISKICH - ODLOTY

Organizatorzy zastrzegają, że program może ulec zmianie.
Łukasz Szeskaz
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (1) | dodaj komentarz

Festyn Rodzinny w Elblągu

piątek, 26 czerwca 2009 10:38
Stowarzyszenie Aeroklub Elbląski z okazji 52 rocznicy swego istnienia, w dniu 11 lipca 2009 r. (sobota) w godzinach 10:00 - 19:00 organizuje jedną z największych imprez rekreacyjnych w mieście - Lotniczy Festyn Rodzinny.

Organizowane co roku festyny, pokazy lotnicze czy zawody od lat cieszą się powodzeniem i zainteresowaniem wśród mieszkańców naszego miasta, przyciągając miłośników latania oraz radosnej rodzinnej zabawy. Podczas tegorocznego pikniku lotniczego organizatorzy zaplanowali liczne atrakcje dla uczestników w każdym wieku, takie jak:

Atrakcje Lotnicze:

- Pokazy akrobacji szybowcowej
- Pokazy akrobacji paralotniowej
- Skoki spadochronowe
- Loty widokowe samolotem, szybowcem, paralotnią , motolotnią
- Pokazy wiatrakowców oraz poduszkowców

Atrakcje Towarzyszące:

- Zabawy dla najmłodszych
- Występy estradowe
- Pokazy ujeżdżania koni
- Pokazy Związku Strzeleckiego "Strzelec"
- Parada motocykli
- Pokaz gry w Golfa
- V turniej piłki siatkowej o puchar Zakładów Meblowych Jan Walentynowicz
- Ogródek harcerski
- Aukcja zwierząt z elbląskiego schroniska
- Pomiar ciśnienia krwi i poziomu cukru we krwi.

Organizatorzy serdecznie zapraszają do udziału w tej jednej z największych imprez lotniczych w regionie. Wszelkie dodatkowe informacje, będziemy publikowali na łamach serwisu. W przypadku pytań prosimy o kontakt z Tomaszem Hillarem tel. 0509-725-822
Łukasz Szeskaz
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Zdjęcia w galeriach.


Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 882289
Bloog istnieje od: 3594 dni

Lubię to

Mój status GG: GG: 9159725 jakiś tekst