Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 243 260 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Który dziś?

« maj »
pn wt śr cz pt sb nd
    010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Troche o mnie

✈Witam nazywam się Sebastian i chodzę do 1-klasy technikum.Zamieszkuje w Piotrkowie Trybunalskim.Moje zainteresowania to lotnictwo,interesuje się nim od 6-roku życia.Moim celem życiowym jest zostanie pilotem samolotu(bardzo bym chciał latać na samolotach takich jak leta-410,king air 350 lub inne samoloty turbośmigłowe).To tyle o mnie zapraszam na mojego bloga. Pozdrawiam lotniczo ✈

O moim bloogu

Najaktualniejsze wiadomości ze świata lotnictwa oraz filmy, zdjęcia i różne ciekawostki. Zapraszam!

Jak ci się podoba ten blog?






zobacz wyniki

Więcej w serwisach WP

Wiadomości

Bloog.pl

jakiś tekst

Zdjęcia w galeriach.


V Przasnyskie Spotkania Lotnicze, 13 czerwca 2009

niedziela, 31 maja 2009 13:04
V Przasnyskie Spotkania Lotnicze

Burmistrz Miasta Przasnysza , Agencja Reklamowa „BiBi", Aeroklub Północnego Mazowsza oraz Klub Spadochronowy "Atmosfera" mają zaszczyt zaprosić Państwa na "V  Przasnyskie Spotkania Lotnicze", które w tym roku, odbywają się jako impreza  towarzysząca "Dni Przasnysza i Ziemi Przasnyskiej". 

Impreza odbędzie się dnia 13 czerwca na lotnisku Przasnysz - Świerakowo EPPZ i ma na celu przybliżenie lokalnej społeczności lotnictwa jako formy rekreacji ruchowej i sposobu spędzania czasu wolnego. Mamy nadzieję, że organizowana przez nas impreza stanowić będzie dużą atrakcję i zachęci do wizyty na lotnisku.

W ramach V Przasnyskich Spotkań Lotniczych planowane są między innymi:

- prezentacja samolotów, szybowców, ULM-ów, paralotni, motolotni, paraplanów i balonu,
- loty zapoznawcze,
- akrobacje szybowcowe i samolotowe,
- skoki spadochronowe,
- projekcja filmów o tematyce lotniczej,
- jazdy na quadach,
- jazdy konne, w zaprzęgu i na lonży,
- paintball
- atrakcje dla najmłodszych - miasteczko dla dzieci
- pokazy karate i kapuera

Główną atrakcją ma yć pokaz samolotowej akrobacji zespołowej w wykonaniu grupy Żelazny.

Program części lotniczej

Sobota 13-06-2009

14:00 rozpoczęcie imprezy, przylot załóg, imprezy towarzyszące , wystawa statyczna
sprzętu lotniczego
14:00-19:00 loty widokowe
15:00 skoki spadochronowe
15:20 pokaz akrobacji samolotowej w wykonaniu lidera grupy ŻELAZNY
15:30 pokaz zrzutu wody z samolotu pożarniczego M-18 DROMADER
15:45 pokaz dynamiczny lotu na paraplanie
16:00 GRUPA ŻELAZNY - zespołowy pokaz akrobacji
16:20 pokaz skoków spadochronowych
16:45 pokazy karate i kapuera
18:00 pokaz balonu
20:00 prezentacja filmów o tematyce lotniczej
21:00 zakończenie imprezy

Na stadionie miejskim w Przasnyszu m.in.:
Koncerty zespołów :
- Arya
- Karma
- Fever
- Kropllufka Rock Band
- Toples
- Golec U'Orkiestra
- Masters
- Happy Band
- Top One
- Oddział Zamknięty

Serdecznie zapraszamy!

Źródło: dlapilota
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Nowe opłaty lotniskowe w Krakowie

niedziela, 31 maja 2009 13:02

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, na wniosek Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o., wydał decyzję, zatwierdzającą nowe opłaty lotniskowe dla tego obiektu.


Międzynarodowy terminal krakowskiego lotniska. Stare stawki opłat lotniskowych obowiązywały niezmiennie od grudnia 2004. Nowe, w okresie obecnego kryzysu, mają przyciągnąć kolejne linie lotnicze, a przez to - także nowych pasażerów / Zdjęcie: Kraków Airport

Nowa taryfa będzie obowiązywać od 1 czerwca bieżącego roku. Zakłada wprowadzenie jednolitej opłaty za lądowanie statku powietrznego, w wysokości 32 zł za każdą tonę maksymalnej masy startowej. Do tej pory obowiązywały dwie stawki: 32,46 zł za większe samoloty i śmigłowce oraz 81,15 zł, za statki powietrzne o maksymalnej masie startowej poniżej 2 t.

Wydłużono czas bezpłatnego postoju, z 30 do 120 minut, oraz wprowadzono nowy, rozbudowany system zniżek, w tym np. całkowite zwolnienie z opłat lotniskowych, w przypadku nowo otworzonej linii, przez 3 miesiące.

Ujednolicono także opłatę za jednego, odlatującego pasażera. Od połowy roku będzie ona wynosiła 45 zł. Obecnie obowiązuje opłata 25,09 zł za osobę, lecącą do portu lotniczego, który obsługuje w ciągu roku do 5,5 mln podróżnych (czyli np. wszystkich lotnisk Polski, poza Okęciem), oraz 48,90 zł w przypadku lotów do pozostałych lotnisk.

Kraków w ciągu pierwszego kwartału zanotował prawie 19-procentowy spadek liczby obsłużonych pasażerów. Gorsze wyniki miało tylko warszawskie Okęcie . Zatwierdzony przez prezesa ULC nowy cennik, ma spowodować przyciągnięcie nowych operatorów i zaktywizowanie ruchu lotniczego.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Air Fair 2009

sobota, 30 maja 2009 17:24

W dniach 29-30 maja 2008 odbywa się III edycja wystawy Wszystko dla Lotnictwa AIR FAIR 2009, organizowana przez Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy.


Delegacja przedstawicieli SZ i MON w trakcie zwiedzania wystawy Air Fair 2009. Na pierwszym planie min. Zenon Kosiniak-Kamysz / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Na wystawie swoje wyroby i możliwości zaprezentowały czołowe przedsiębiorstwa branży lotniczej z Polski i zagranicy. Patronat nad wystawą objęli minister obrony narodowej Bogdan Klich, Prezydent Miasta Bydgoszczy Konstanty Dombrowicz, oraz Prezes Aeroklubu Polskiego Edward Makula. Po uroczystym otwarciu wystawę zwiedziła delegacja wysokich rangą oficerów Sił Zbrojnych i przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej pod przewodnictwem podsekretarza stanu ds. uzbrojenia i modernizacji technicznej Zenona Kosiniaka-Kamysza.


Widok na halę wystawową Air Fair 2009 / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Pierwszego dnia wystawy, który przeznaczony był dla VIP, reprezentantów przemysłu i wojska, odbyły się liczne spotkania i konferencje. Polska Akademia Jakości CERT wręczyła certyfikat ISO przedsiębiorstwu PPHU ARPOL z Bydgoszczy. Drugiego dnia podwoje wystawy będą otwarte dla szerokiej publiczności.

Oprócz stoisk przygotowanych przez wystawców można zobaczyć ekspozycję statyczną wojskowych i cywilnych statków powietrznych oraz prezentację przygotowaną przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, w ramach której pokazano m.in. sprzęt wojskowy używany przez polskie kontyngenty wojskowe za granicą. Policja zaprezentowała natomiast sprzęt specjalny i pokaz dotyczący bezpieczeństwa.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

AIR FAIR: Świdnik wyróżniony w Bydgoszczy

sobota, 30 maja 2009 17:22
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy po raz trzeci zorganizowały międzynarodową wystawę lotniczą "Wszystko dla lotnictwa" AIR FAIR 2009. Dwudniowa wystawa jest spotkaniem firm z branży lotniczej, prezentujących swoje wyroby i usługi. Sobota była dniem zamkniętym dla publiczności, poświęconym spotkaniom i negocjacjom. Wręczono też nagrody AIR FAIR 2009 - główną zdobyły zakłady PZL-Świdnik.

Fot. autor Trzecia edycja wystawy "Wszystko dla lotnictwa" AIR FAIR 2009 rozpoczęła się w sobotę, 29 maja, o godzinie 10 rano. Przybyłych na teren Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy, organizatora wystawy, przywitał deszcz. Jednak godzinę później, podczas uroczystego zainaugurowania wystawy, było już nieco pogodniej, a po południu całkiem słonecznie. Jak przypomniano podczas ceremonii otwarcia, lotnictwo i przemysł lotniczy mają w Bydgoszczy długą tradycję. Pierwsze samoloty lądowały w tym mieście w czasach I wojny światowej, a lotnictwo cywilne gości tu od 1929 roku. 19 lat temu powstał bydgoski port lotniczy. Cieszące się rosnącą popularnością targi AIR FAIR są nie tylko atrakcją dla zwiedzających, ale także okazją do nawiązania międzynarodowych kontaktów specjalistów i przedstawicieli branży lotniczej. Gośćmi specjalnymi trzeciej edycji targów byli m.in. podsekretarz stanu w MON ds. uzbrojenia i modernizacji Zenon Kosiniak-Kamysz, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych gen. dyw. Zbigniew Tłok-Kosowski, dowódca Pomorskiego Okręgu Wojskowego gen. bryg. Zygmunt Duleba, szef Wojsk Lotniczych gen. bryg. pil. Ryszard Hać, dowódca 1 Brygady Logistycznej gen. bryg. Dariusz Łukowski, wicewojewoda kujawsko-pomorski Dariusz Kurzawa oraz prezydent Bydgoszczy Konstanty Dombrowicz. Wszystkich krajowych i zagranicznych uczestników i gości wystawy powitał gospodarz imprezy, prezes WZL nr 2 Alfred Załużny. Następnie głos w imieniu ministra obrony narodowej zabrał Zenon Kosiniak-Kamysz. - Życzę dobrych, udanych rozmów, owocujących w przyszłości interesującymi kontraktami i transakcjami - zwrócił się minister do wystawców. Bowiem sobota jest dniem przewidzianym na branżowe spotkania i rozmowy - wystawa udostępniana jest publiczności drugiego dnia trwania, w niedzielę.

Rozmowy toczyły się we wnętrzu jednego z budynków WZL, gdzie branżowi wystawcy prezentowali swoje produkty i usługi związane z lotnictwem tak cywilnym, jak i wojskowym. Wśród nich znaleźli się m.in. producenci statków powietrznych, dostawcy części zamiennych, silników, osprzętu i akcesoriów, profesjonalnych urządzeń i narzędzi, paliw i smarów, specjalistycznych systemów elektronicznych, nawigacyjnych, awioniki. W hali prezentowały się zakłady i wytwórnie specjalizujące się w dostarczaniu sprzętu łączności i radiokomunikacyjnego, w remontach płatowców i silników lotniczych, a także realizujące dostawy sprzętu i uzbrojenia dla wojska czy służb mundurowych. Na targach pojawili się producenci wyposażenia lotniskowego. Nie zabrakło ośrodków szkoleniowych oraz szkół i uczelni, mających w swojej ofercie edukacyjnej kierunki i specjalności związane z lotnictwem, a także jednostek i instytutów badawczo-rozwojowych. Swoje stoisko miało Pomorskie Muzeum Wojskowe, które na zewnątrz eksponowało część swojej odnowionej kolekcji statków powietrznych.

Na wystawie statycznej zgromadzono samoloty i śmigłowce cywilne oraz wojskowe. Górowała nad nimi biało-niebieska Iskra, zakładowy samolot-pomnik, nie jedyny przedstawiciel polskiego przemysłu lotniczego. Rozpoczynając zwiedzanie wystawy od wejścia do targowego budynku, mijaliśmy kolejno następujące statki powietrzne: Cirrus SR22 (N128CK), "wuzetelowa" Cessna oferowana do sprzedaży (SP-MLM), Beechcraft 58P Baron (SP-KBL) i największa w tym gronie Cessna 421 Golden Eagle III (SP-FNV). Dalej zgromadzono głównie samoloty historyczne, także używane w przeszłości w polskim lotnictwie wojskowym: myśliwski Lim-5 (1308; licencyjny MiG-17F) z Mielca, myśliwce radzieckie MiG-21 (2001) i MiG-23 (139) oraz myśliwsko-bombowy Su-7BM (03) - wszystkie ze zbiorów Pomorskiego Muzeum Wojskowego w Bydgoszczy. Obok nich prezentował się Jak-12 (SP-ABD) w intensywnie pomarańczowej barwie i biało-niebieski RWD-5R (SP-LOT), nazwany imieniem polskiego zdobywcy Atlantyku - "Stanisław Skarżyński". Skarżyński w 1933 r. samolotem RWD-5bis (SP-AJU) dokonał samotnego transatlantyckiego przelotu. W hangarze lotnicza historia - dwupłat CSS-13 (SP-YPO) oraz nowoczesność - realizowany pod kierownictwem Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych projekt latającego laboratorium na bazie samolotu Sonex (SP-YWL). We wnętrzu wystawiono także AT-1 (SP-YMC) w ciekawym malowaniu.

Zmierzając w kierunku stricte wojskowej części wystawy, mijało się jeszcze trzy samoloty cywilne: Cessna 152 SkyLane w barwach firmy Panas Transport (SP-CPT), Piper Warrior II (SP-KLE; dokładnie Piper PA-28-161 Cherokee Warrior II) i najmniejszy z nich Zodiac CH-601 (SP-YNB).

Siły Zbrojne na AIR FAIR reprezentowały nie tylko statki powietrzne, ale też otoczona zasiekami wystawa aranżowana przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych. Na niej m.in. pojazdy )napędzane na cztery koła Scorpion 3 - wartość pojazdu sięga 150 tys. zł - czy Jelcze różnego przeznaczenia) oraz baza noclegowa żołnierzy. Wspomniane statki powietrzne to samoloty i jeden śmigłowiec. Po kolei: samolot myśliwski MiG-29 (4119; z logo WZL 2) i myśliwsko-bombowy Su-22 (9410; oba z podestami umożliwiającymi zajęcie miejsca w fotelu pilota i przykładowymi elementami przenoszonego uzbrojenia), szkolno-treningowy TS-11 Iskra (1713). Następne na wystawie były eksponowane statki powietrzne bydgoskiej Lotniczej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej, wchodzącej w skład 2 eskadry lotnictwa transportowo-łącznikowego: śmigłowiec W-3 Sokół (0516; z zamontowaną m.in. wciągarką) oraz biało-niebieski An-28TD (0723; jak można było przeczytać, samolot ten podczas akcji ratowniczych może pełnić rolę powietrznego centrum dowodzenia). Oba statki powietrzne były otwarte, można było wejść na ich pokład. Otwarta była także kabina Iskry. Końcowa część wojskowej wystawy to dwa samoloty, jakich używają obecnie eskadry 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, już tu wspomniane: Su-22 (508) i MiG-29 (70), pomiędzy nimi agregat prądotwórczy APA na podwoziu samochodu URAL.

Przed godziną 14 na terenie bydgoskich zakładów odbył się kolejny po ceremonii otwarcia oficjalny i uroczysty punkt programu wystawy - wręczenie nagród. Wyróżnione firmy otrzymały statuetki AIR FAIR 2009, wcześniej jednak reprezentant prywatnego przedsiębiorstwa ARPOL otrzymał certyfikat ISO w zakresie handlu narzędziami profesjonalnymi oraz wyrobami i technologiami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym. Po tym wydarzeniu bez zwłoki przystąpiono już do uhonorowania laureatów wystawy. W tym roku decyzją komisji w składzie: Zbigniew Matuszczak (przewodniczący), płk Tomasz Polus, Waldemar Topol, Dariusz Sokólski i Piotr Rutkowski, cztery statuetki AIR FAIR 2009, które wręczał minister Kosiniak-Kamysz, przyznano: Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 1 S.A. (za nowatorskie rozwiązania w dziedzinie modernizacji śmigłowców), Wojskowym Zakładom Elektronicznym S.A. z Zielonki (za produkt Mobilny Zestaw Rejestracji i Analizy Sygnałów Radiolokacyjnych "MZRIASR"), Instytutowi Technicznemu Wojsk Lotniczych (za opracowanie i wdrożenie kompleksowego projektu latająco-badawczego laboratorium "Sonex" do sprawdzania urządzeń i wyposażenia statków powietrznych w realnych warunkach środowiskowych) oraz ukraińskiej firmie JSC Phazotrone (za najbardziej nowatorski produkt zaprezentowany na wystawie). Główna nagroda - Grand Prix AIR FAIR 2009 - w tym roku przypadła producentowi Sokołów i Puszczyków: wręczono ją przedstawicielowi PZL-Świdnik S.A. za osiągnięcia w dziedzinie wdrażania nowych konstrukcji śmigłowców dla polskiego lotnictwa. Po odebraniu nagród i pamiątkowych zdjęciach uczestnicy targów powrócili do biznesowych i specjalistycznych rozmów, a zaproszeni goście do zwiedzania ekspozycji.
Sławomir Kasjaniuk
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Mistrzostwa Mikrolotowe w Sochaczewie

sobota, 30 maja 2009 17:21
Już jutro pod Sochaczewem rozpoczną się VII Mistrzostwa Mazowsza w Mikrolotach. W ubiegłych latach pogoda wiele razy przeszkadzała w rozegraniu imprezy. Z tego względu organizator zawodów, Witold Antuszewicz zdecydował się permanentnie przełożyć imprezę na późną wiosnę.

Fot. Lotnicza Polska Impreza odbędzie się jak co roku, na terenie pól czerwonkowskich pod Sochaczewem. Jedyne co może pokrzyżować rozegranie mistrzostw to kłopotliwe prognozy pogody na nadchodzący weekend.

Sobota 30.05.2009 r.

W sobotnie przedpołudnie w godzinach 10-12 na lądowisku pod Sochaczewem odbędzie się "Święto Latawca", impreza rozgrywana równolegle do Mistrzostw Mazowsza w Mikrolotach. Zawody latawców zostaną rozegrane w 3 konkurencjach: latawców skrzynkowych, płaskich oraz zakupionych.

Następnie od godziny 14 do akcji wkroczą motolotniarze, którzy jeśli pogoda na to pozwoli, rozegrają dwie nad lotniskowe konkurencje zaplanowane na mistrzostwa mikrolotów. Prawdopodobnie będzie to lądowanie motolotni jedno i dwumiejscowych na celność. Rozegranie drugiej konkurencji uzależnione będzie w dużym stopniu od warunków atmosferycznych. W międzyczasie w godzinach 16:30-17:00 odbędzie się koncert okolicznościowy Sochaczewskiej Orkiestry Dętej. Zaraz po koncercie, od godziny 17:00 będzie miało miejsce oficjalne otwarcie VII Mikrolotowych Mistrzostw Mazowsza przez Wojewodę Mazowieckiego Jacka Kozłowskiego oraz Burmistrza Sochaczewa Bogumiła Czubackiego. Po uroczystości otwarcia imprezy dla zgromadzonej publiczności na małej scenie koncerty muzyczne dadzą zespoły Stonehenge oraz Salake.

Niedziela 30.05.2009 r.

Jeszcze przed południem, bo o godzinie 10:00 w powietrze polecą motolotnie w ramach przygotowanej przez organizatorów trasy 59-kilometrowej konkurencji nawigacyjnej. Ostatni zawodnicy powinni wrócić z trasy do godziny 15:00. Od godz. 15.15 do 17.10 na małej scenie Pól Czerwonkowskich występ dla dzieci z okazji Dnia Dziecka da Agencja Artystyczna. Między 17:10 a 18:00 nastąpi uroczystość zakończenia VII Mikrolotowych Mistrzostw Mazowsza. Najlepsi zawodnicy otrzymają pamiątkowe dyplomy i puchary.
Łukasz Szeskaz
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Samoloty będą na wyciągnięcie ręki

czwartek, 28 maja 2009 21:17
gazeta_pl.gif

Kilkadziesiąt samolotów będzie można zobaczyć z bliska w sobotę w Bydgoszczy podczas targów lotniczych Air Fair.

Wojskowe Zakłady Lotnicze szykują specjalną wystawę samolotów wojskowych i cywilnych. Fani lotnictwa będą mogli dotknąć, a nawet usiąść za sterami samolotów: Mig 29, Mig 21, Mig 23, Su 22, Su 7, CSS, Zodiak, Bryza, Jak 12, Jak 18, Cirrus, At 1, At 3 i Mucha Std. Każdy będzie miał okazję poczuć się przez chwilę prawdziwym pilotem. Wśród atrakcji jest replika samolotu RWD-5. Ta przedwojenna maszyna została odtworzona na podstawie niepełnych planów i fotografii. Rarytasem dla zwiedzających będzie też samolot TS-8 Bies - pierwszy powojenny, całkowicie metalowy, skonstruowany i wyprodukowany w Polsce. Będzie można zobaczyć też sprzęt nawigacyjny, kombinezony, hełmy i spadochrony lotnicze. Aeroklub Bydgoski dla chętnych zorganizuje loty widokowe. Wstęp na wystawę "Wszystko dla lotnictwa" Air Fair 2009 jest bezpłatny.

Biznesowa część Air Fair rozpocznie się dzień wcześniej, w piątek. 46 wystawców z Polski i zagranicy zaprezentuje swoje maszyny. Swoją obecność zapowiedzieli m.in.: zakłady lotnicze z Mielca, Świdnika i Wrocławia, Aeroklub Bydgoski, a także goście z zagranicy - amerykańska firma Arrow Dynamics LLC - dostawca części zamiennych do F-16, czeska firma Eeská Letecká Servisini produkująca systemy nawigacyjne awioniki, brytyjski Marshall of Cambridge Aerospace Ltd zajmujący się projektowaniem, utrzymaniem i modyfikacją statków powietrznych i włoski koncern Northrop Grumman Italia produkujący systemy nawigacyjne.

Źródło:dlapilota
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Raport Końcowy nr 444/08 PKBWL

czwartek, 28 maja 2009 21:16
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych

Pojawił się Raport Końcowy nr 444/08 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku motoparalotni Revolution 26, który zdarzył się w miejscowości Lutry, k/Kolna, 13 lipca 2008r. W okolicach Jeziora Luterskiego. W trakcie wykonywania zakrętu motoparalotnia utraciła wysokość i nastąpiło zderzenie z ziemią. Pilot i pasażerka doznali poważnych obrażeń ciała.

Lot miał być wykonany na trasie Lutry - Jeziorany - Lutry. Po uruchomieniu i podgrzaniu silnika oraz przypięciu skrzydła do wózka, pilot wraz z pasażerką bez przeszkód wystartowali w kierunku jeziora leżącego po zachodniej i północno-zachodniej stronie pola startu.
Podczas zbierania informacji o okolicznościach zdarzenia, Komisja zetknęła się z dwoma różnymi opisami przebiegu lotu tuż po starcie, pochodzącymi od uczestników lotu. Zeznania zebrane od świadka będącego jedynie obserwatorem nie pozwoliły na potwierdzenie żadnej z wersji, gdyż ta faza lotu nie była przez tego świadka obserwowana.

Według pilota, po rozbiegu w kierunku zachodnim i oderwaniu się motoparalotni od ziemi, wykonał on zakręt w prawo o około 180° i zaczął lecieć na wschód wzdłuż północnej strony pola startu, na wysokości około 15 m. Następnie wykonał zakręt o około 120° w prawo, w kierunku pola startu.
Według pasażerki, po starcie w kierunku zachodnim, pilot wykonał zakręt w prawo o około 90°, wykonał „ósemkę", a następnie leciał łukiem w prawo, wzdłuż północnej strony pola startu, na wysokości około 7 m. W trakcie wykonywania zakrętu w prawo, w kierunku pola, z którego wcześniej wystartował, pilot stwierdził nieregularną pracę silnika, a motoparalotnia gwałtownie zaczęła tracić wysokość.
Według relacji pilota, aby zmniejszyć opadanie, ściągnął on linki sterownicze. Nie spowodowało to jednak wyrównania lotu i motoparalotnia w trakcie wykonywania zakrętu zderzyła się z ziemią na terenie łąki, z której wcześniej został przeprowadzony start.

Komisja w wyniku badań ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd techniki lotu polegający na wykonywaniu zakrętu z dużym przechyleniem na wysokości uniemożliwiającej bezpieczne lądowanie w przypadku np.: awarii zespołu napędowego, przeciągnięcia skrzydła, lub nagłej zmiany warunków meteorologicznych.

Ustaliła także, iż okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

  • niesprawność silnika, która nastąpiła z powodu zastosowania niewłaściwego połączenia koła zamachowego z kołem magnesowym iskrownika;

  • wykonanie lotu z obciążeniem motoparalotni przekraczającym wartość maksymalną określoną przez producenta.

PKBWL nie wyklucza też, że w czasie wykonywania zakrętu zakończonego wypadkiem wystąpiło zawirowanie powietrza lub podmuch, co mogło mieć wpływ na zwiększenie utraty wysokości przez motoparalotnię podczas wykonywania zakrętu.

Cały Raport dostępny jest na stronie PKBWL

Źródło:dlapilota
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Czy w dobie światowego kryzysu lotnisko ma szansę na rozwój?

czwartek, 28 maja 2009 21:13
Ogólnoświatowy kryzys wpłynął na zmniejszenie liczby przewozów pasażerskich na świecie i w Polsce. W pierwszym kwartale europejskie porty obsłużyły niemal 13 proc. mniej pasażerów niż w analogicznym okresie 2008 roku.

Fot. Port Lotniczy Kraków Kraków Airport pod względem liczby obsługiwanych pasażerów jest liderem wśród portów regionalnych (obsługuje ponad 25 proc. pasażerów lotnisk regionalnych) wyprzedzając o niemal pół miliona drugie pod względem liczby pasażerów Pyrzowice. Lotnisko w Balicach jest też po Okęciu największym lotniskiem polskim z 516 tys. pasażerów obsłużonych w I kwartale br. Odczuwa jednak skutki spowolnienia gospodarczego i odnotowuje również spadek liczby pasażerów wraz ze zmniejszeniem ilości turystów odwiedzających Kraków.

Zarząd krakowskiego lotniska w swojej strategii postawił na rozwój portu poprzez pozyskanie nowych przewoźników i rozszerzanie siatki połączeń. - Postawiliśmy na kompleksowe działania, zamiast poddawać się kryzysowi. Zadaliśmy sobie pytanie, czego potrzebują nasi partnerzy, głównie przewoźnicy, i jakie są oczekiwania pasażerów. Po analizach, zaczęliśmy działać. Efektem kilkumiesięcznej pracy powstał nowy cennik, który wchodzi w życie 1 czerwca 2009. Zaoferowaliśmy również liniom lotniczym zmodyfikowany program promocji połączeń. Te dwa kroki, negocjacje oraz elastyczne podejście do potrzeb naszych partnerów zaowocowały tym, czego oczekują nasi pasażerowie - dziewięcioma nowymi połączeniami i czterema nowymi przewoźnikami od początku roku. Pracujemy także nad rozwinięciem oferty lotów czarterowych z Krakowa. I to wszystko pomimo kryzysu, który niewątpliwie dotyka branżę - komentuje Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków - Balice Sp. z o.o.

Celem zatrzymania przewoźników i pozyskania nowych opracowany został atrakcyjny cennik opłat lotniskowych, który będzie niewątpliwie dużą zachętą dla tanich linii lotniczych.

Nowy cennik ma prostszą konstrukcję i korzystniejsze stawki dla przewoźników. Wprowadza on także promocyjne stawki dla linii otwierających nowe połączenia lotnicze, a także wydłuża czas bezpłatnego parkowania statków powietrznych.

Kraków Airport od kilku lat realizuje również program promocji połączeń, który obecnie, zgodnie z sugestiami przewoźników, został zmodyfikowany. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności lotniska i przekonanie przewoźników do uruchamiania nowych destynacji. Port w Balicach partycypować będzie w kosztach promocji nowego połączenia (wkład finansowy na poziomie 50 proc.), co oznacza dzielenie z przewoźnikiem ryzyka uruchamiania nowego połączenia. Zliberalizowane zostaną zasady uczestnictwa w promocji oraz zwiększone kwoty przeznaczane na ten cel.

Pasażerowie będą mieli również możliwość skorzystania z dziewięciu nowych połączeń z Krakowa do: Aten (LOT), Berlina (Air Berlin), Kopenhagi (Norwegian AS), Forli (Windjet), Reykjaviku (Iceland Express), Gdańska (Jet Air), Kolonii oraz Stuttgartu (Germanwings) i Dusseldorfu (Ryanair).

Obecnie na lotnisku w Balicach operuje 18 przewoźników, z przewagą przewoźników tradycyjnych. W sezonie letnim loty z Balic rozpoczyna czterech nowych przewoźników: Iceland Express, Air Berlin, Germanwings oraz Windjet.

Bardzo ważnym dla krakowskiego portu osiągnięciem jest powrót niskokosztownych linii Germanwings, które od czerwca zaoferują połączenia do Kolonii/ Bonn i Stuttgartu. Miasta te dołączą do czterech innych destynacji niemieckich, gdzie można będzie dolecieć bezpośrednio z Krakowa: Frankfurtu, Monachium, Dortmundu i Berlina, a od lipca również Dusseldorfu.

Na sezon letni 2009 przygotowana została specjalna oferta promocyjna dla podróżnych "sun startAIR". W ramach wspierania segmentu połączeń czarterowych z Krakowa Zarząd portu wdraża specjalny program rabatowy dla pasażerów. Przy współpracy z partnerami programu klienci biur podróży decydujący się na wylot z Krakowa będą mogli skorzystać z szeregu proponowanych zniżek, parkingu długoterminowego, a także otrzymać atrakcyjne upominki przygotowane przez MPL Kraków - Balice. Program "sun startAir" wspierany będzie przez kampanie informacyjne i promocyjne w internecie, na autobusach i tramwajach oraz w prasie lokalnej Małopolski i Śląska. Od 29 maja uruchomiona zostanie specjalna strona internetowa: www.sustartair.pl

Szansą na rozwój lotniska regionalnego - Kraków Airport jest pozyskanie nowych przewoźników i rozszerzanie siatki połączeń, czyli wzbogacanie oferty dla coraz bardziej wymagających klientów. W tych działaniach lotnisko w Balicach znów wyprzedza inne porty regionalne.
Kuba Kucharski
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Montaż trzeciej Cessny Citation CJ4

czwartek, 28 maja 2009 21:12
W ubiegłym tygodniu Cessna Aircraft Company poinformowała o udanym montażu trzeciego egzemplarza nowego business jeta Cessny - Citation CJ4. Amerykański potentat planuje wypuścić najnowszy model samolotu na rynek w 2010 roku.

Fot. cessna.com Pierwsze dwa egzemplarze modelu CJ4, które odbywają obecnie testy w powietrzu, wylatały już ponad 800 godzin. CJ4 o numerze seryjnym 003 został zmontowany na nowej linii montażowej. Model jest kolejną odsłoną popularnej serii samolotów o napędzie odrzutowym dedykowanych odbiorcom biznesowym.

Pierwszy samolot z rodziny CitationJet został wprowadzony na rynek w 1993r. Od tego czasu Cessna sprzedała już prawie 1400 egzemplarzy samolotów CJ, naliczając ponad 2,1 mln godzin w powietrzu.
Łukasz Szeskaz
Źródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Polski Hercules latał

środa, 27 maja 2009 18:09
Polski Hercules ma za sobą pierwsze loty w barwach Sił Powietrznych. 26 maja tuż przed godziną 16 nowo pozyskany samolot transportowy wystartował z powidzkiego lotniska. Loty przebiegły sprawnie i bez przeszkód. C-130E spędził w powietrzu łącznie ponad trzy godziny.

Fot. Piotr Laskowski "Polska Zbrojna" Dostarczony w marcu do Powidza samolot transportowy C-130E Hercules 26 maja wykonał swoje pierwsze loty. W składzie załogi pilotującej maszynę znalazł się m.in. dowódca 14 eskadry lotnictwa transportowego ppłk pil. Mieczysław Gaudyn. Dostarczone do Polski Herculesy znajdą się na wyposażeniu właśnie tej, stacjonującej w Powidzu eskadry. Na pokładzie podczas lotów obecni byli także piloci z USA.

Pierwszy start C-130E z szachownicami odbył się o godzinie 15.59. We wtorkowe popołudnie zrealizowano wiele wylotów, samolot spędził w powietrzu łącznie 3 godziny 10 minut. O godzinie 19.40 wylądował po raz ostatni, jednak nie na długo. Dziś zaplanowane są kolejne loty Herculesa.

Docelowo 14 eskadra lotnictwa transportowego będzie dysponować 5 samolotami C-130E. Zgodnie z planami każdy z nich ma osiągać roczny nalot na poziomie 600 godzin. Obecnie załogi z Powidza będą wykonywać loty szkolne, co w bieżącym roku traktowane jest priorytetowo. Jak informował niedawno rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych, do końca roku załogi mają osiągnąć pełną gotowość operacyjną, umożliwiającą wykonywanie lotów w rejony ogarnięte działaniami wojennymi, m.in. na rzecz Polskich Kontyngentów Wojskowych. Wstępna gotowość operacyjna (loty w rejony nie objęte zagrożeniami militarnymi) może być osiągnięta jesienią
Sławomir Kasjaniuk
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Nowe tanie glass-cockpity

środa, 27 maja 2009 16:14
Firma Dynon Avionics wypuściła właśnie na rynek dwa nowe urządzenia EFIS (Electronic Flight Instrument System). Ich niebywałą zaletą jest z pewnością cena, która w nowych wyświetlaczach EFIS-D6 i D60 wynosi odpowiednio 1600 i 1900 USD.

Fot. dynonavionics.com Dynon Avionics uważa, że jej nowe produkty są bardzo dobrą alternatywą dla klasycznych wskaźników. Są od nich tańsze, a przede wszystkim lekkie, co może mieć duże znaczenie w przypadku samolotów klasy VLA i LSA. Jako ważną zaletę firma wymienia także szybki i łatwy montaż.

Wyświetlacze wskazują 6 najistotniejszych wskaźników: prędkościomierz, wysokościomierz, zakrętomierz, busolę, sztuczny horyzont oraz wariometr. Do każdego z wyświetlaczy na życzenie firma może zainstalować dodatkowe opcje. Dzięki temu modele D6 można rozwinąć do standardu D10, D60 - do D100.
żrodło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

EURO BIG WAY CAMP 2009... spadochronowy rekord w Michałkowie

środa, 27 maja 2009 7:40

Największa lotnicza i spadochronowa impreza w Polsce w 2009 roku - EURO BIG WAY CAMP - odbędzie się w Ostrowie Wielkopolskim w dniach od 15 do 19 czerwca. Celem imprezy jest budowa największej od 20 lat europejskiej formacji spadochronowej. Jest ona również jedyną europejską kwalifikacją do rekordu świata w największej formacji spadochronowej, który odbędzie się w 2011 roku w Tajlandii (Project 500) oraz jedyną eliminacją do rekordu świata kobiet (JFTC 2009).

EURO BIG WAY CAMP 2009 jest największą imprezą spadochronową w Europie od lat '80 XX wieku. Ponad 250 skoczków spadochronowych z 30 krajów zapowiedziało swój udział w imprezie. Polskę reprezentować będzie około 100 uczestników. Spadochroniarze skakać będą z 7 samolotów sprowadzonych w tym celu z całej Europy.

Gospodarzem imprezy będzie Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego Radosław Torzyński, zaproszeni zostali Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski, Minister Spraw Zagranicznych Radosław Sikorski oraz Prezes Aerokublu Polskiego Jerzy Makula. Zaproszonym gościem jest również Minister Sportu i Turystyki Mirosław Drzewiecki, który EURO BIG WAY CAMP 2009 objął swoim Patronatem Honorowym.

Materiał foto i video realizowany będzie przez najlepszych podniebnych kamerzystów na świecie - Normana Kenta i Andrey'a Veselova. Norman Kent (USA) jest najlepszym i najbardziej znanym podniebnym kamerzystą na świecie, mającym na swoim koncie ponad 20 tysięcy skoków z kamerą. Zdobywca wielu nagród Emmy i Telly oraz nagrody Camera Extreme na Explorer Festiwal w łodzi. Andrey Veselov (Rosja) jest najbardziej znanym rosyjskim kamerzystą filmującym m.in. kilka ostatnich rekordów świata. Przez ponad 20 lat swojej kariery filmował wiele imprez spadochronowych na całym świecie.

Za budowę wielkiej europejskiej formacji odpowiedzialni będą światowej sławy load organizerzy tacy jak Amerykanie: Kate Cooper-Jensen, B.J. Worth, Larry Henderson. Kate Cooper-Jensen jest niekwestionowana gwiazdą światowego spadochroniarstwa. Współorganizowała Rekordy Świata '94, '96', '99, '04, '06 oraz organizowała Kobiece Rekordy Świata 118-way, 131-way,156-way i JFTC 2009. B.J. Worth jest dyrektorem organizacyjnym ostatnich kilku rekordów świata w największej formacji i jednym z najbardziej znanych spadochroniarzy na świecie. Był m.in. dublerem Jamesa Bonda w większości powietrznych scen z tej serii. Larry Henderson jest dobrze znanym w Polsce load-organizerem z największej grupy bigwayowej na świecie - P3 Performance. Był współorganizatorem rekordów świata w 2004 i 2006 roku.

Podczas imprezy zorganizowany będzie Media Day połączony z konferencją prasową organizatorów, omawiającą cele i dokonania eventu oraz specyfikę organizacji wielkiej imprezy lotniczej. Organizatorzy zapowiadają również Media Events - specjalne 'podniebne wywiady' dla ekip telewizyjnych, możliwość uczestniczenia w imprezie z pokładu samolotu oraz wzięcia udziału w skoku.

Organizatorem EURO BIGWAY CAMP 2009 jest Skydive.pl - organizatorzy Rekordu Polski 2008, największa Polska Szkoła Spadochronowa,
www.skydive.pl
Anna Budzińska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Będą odszkodowania za sąsiedztwo lotniska

środa, 27 maja 2009 7:38
gazeta_pl.gif

Radni sejmiku małopolskiego podjęli w poniedziałek decyzję o utworzeniu strefy ograniczonego użytkowania wokół lotniska w Balicach. Jej mieszkańcy mogą teraz ubiegać się o odszkodowania za uciążliwe sąsiedztwo.

Przyjęta uchwała to konsekwencja nowelizacji ustawy o ochronie środowiska, która nakłada na samorządy obowiązek wyznaczenia strefy wokół lotniska, w której przekraczane są normy hałasu. Urząd marszałkowski wspólnie z władzami lotniska stworzyli ją po konsultacjach z mieszkańcami narzekającymi na uciążliwości związane ze startowaniem i lądowaniem samolotów. W tym celu zlecono opracowanie mapy akustycznej okolic lotniska w Balicach.

Mapa z wyznaczonymi strefami hałasu określa obszar ograniczonego użytkowania wokół portu. Teren przylegający do lotniska podzielono na trzy kategorie stref, w zależności od odległości od pasa startowego. Największe obostrzenia dotyczą strefy A - "zakaz lokalizowania i budowy nowych obiektów zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, zabudowy zagrodowej i zamieszkania zbiorowego, zabudowy mieszkaniowo-usługowej, szpitali, domów opieki społecznej oraz zabudowy związanej ze stałym lub wielogodzinnym pobytem dzieci i młodzieży, lokalizacji terenów rekreacyjno-wypoczynkowych". W strefie B nie wolno budować szpitali, domów opieki oraz placówek dla dzieci i młodzieży. A w strefie C takich placówek dla dzieci i młodzieży, które działają także w nocy.

- Staraliśmy się zadbać o to, by nikt z mieszkających w pobliżu lotniska nie był pozbawiony ochrony - wyjaśnia Wojciech Kozak, członek zarządu województwa.

Teraz mieszkańcy istniejących domów na terenie obszaru ochronnego będą mogli domagać się odszkodowań od władz lotniska. Tak samo właściciele gruntów, na których nie będzie można wybudować nowych budynków.

- Po przebiegu konsultacji społecznych przy wyznaczaniu strefy ochronnej, podczas których pojawiły się już roszczenia mieszkańców, spodziewamy się wniosków dotyczących rekompensat. Mogą to być różne roszczenia. Od żądań dotyczących izolacji akustycznej ścian domów, po wykup nieruchomości. W najbliższym czasie będziemy chcieli zorganizować kolejne konsultacje społeczne, by ludzie mogli przedstawić szczegółowo swoje oczekiwania - informuje Justyna Zajączkowska, rzeczniczka Międzynarodowego Portu Lotniczego w podkrakowskich Balicach.

Szefostwo lotniska nie chce ujawnić, jaką sumę zamierza przeznaczyć na odszkodowania. Można się tylko domyślać, że jest to kwota znacząca.

Źródło:dlapilota


oceń
0
0

komentarze (3) | dodaj komentarz

Zdobycz argentyńskiego lotnictwa

środa, 27 maja 2009 7:36

Argentyńskie wojska lotnicze wzbogaciły się o nowy samolot. Doposażona Cessna 210 będzie służyć do zwalczania przemytu narkotyków. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że samolot został wcześniej odebrany przestępcom.


Samolot po modernizacji otrzymał nr wojskowy VR-23. Jego podstawowym lotniskiem będzie Resistencia, skąd operują również szturmowe samoloty Pucara, również wykorzystywane do misji antynarkotykowych / Zdjęcie: Santiago Rivas

Cessna została przejęta w czasie jednej z operacji antynarkotykowych i przekazana wojskom lotniczym. Po remoncie i modernizacji w zakładach Área de Material Quilmes, skierowano ją do I Brigada Aérea z El Palomar. Będzie służyć na granicy północnej - razem ze szturmowymi, przeciwpartyzanckimi Pucarami - do zwalczania przemytników narkotyków.

Cessna 210 została przystosowana do misji obserwacyjno-rozpoznawczych. Na jej pokładzie zamontowano kamerę, pracującą w podczerwieni, systemy wykrywające źródła promieniowania radiowego oraz wojskowe urządzenia łączności.

Na podstawie informacji Juana Carlosa Cicalesiego - Santiago Rivasa.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Holenderskie F-16 w Chile w 2010

środa, 27 maja 2009 7:35

Holenderski wiceminister obrony poinformował parlamentarzystów o finalizowaniu transakcji sprzedaży 18 samolotów F-16AM/BM MLU do Chile. Maszyny trafią do odbiorcy w 2010.


[podpis]Transakcja zwiększy liczbę chilijskich szesnastek z 28 do 44 egz. W 2002 władze w Santiago zakupiły w USA 10 nowych F-16C/D Block 50, a cztery lata później 18 egz. używanych F-16 MLU z Holandii (na zdjęciu w czasie postoju na stołecznym Arturo Merino Benítez International Airport). Kolejna transza tych samolotów pozwoli zastąpić 16 wycofywanych obecnie F-5E/F Tiger III. Zakończy to jednocześnie proces unifikacji floty samolotów wielozadaniowych tego kraju[/podpis]

List do parlamentarzystów potwierdził wcześniejsze doniesienia, z października ubiegłego roku, o chęci zakupu dodatkowych szesnastek przez wojska lotnicze Chile.

Obecna informacja mówi jednak nie o 16, a 18 samolotach oraz ograniczonym pakiecie logistycznym, co w praktyce wyklucza pełne pokrycie zapotrzebowania na części zamienne i uzbrojenie z magazynów holenderskich. Może to być bezpośredni skutek opóźnienia decyzji o wyborze następcy F-16 , co w konsekwencji niesie za sobą wydłużenie okresu użytkowania starych samolotów.

Wiceminister J.G. de Vries stwierdził również, że na mocy osobnego porozumienia Holendrzy przeszkolą 75 chilijskich mechaników i instruktorów. Dostawy samolotów planowane są na 2010. Podpisanie porozumienia w tej sprawie ma nastąpić w najbliższym czasie - wszystkie kluczowe decyzje zostały już podjęte.

Wartość transakcji nie została jeszcze ujawniona. Pierwsze doniesienia z Chile mówiły o 171 mln USD za 16 maszyn. Prasa holenderska podaje jednak nieco niższą wartość - ok. 100 mln Euro za 18 egz.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Pierwszy Ił-76 Phalcon w Indiach

wtorek, 26 maja 2009 18:46

Dzisiaj w bazie lotniczej Jamnagar wylądował pierwszy z 3 zamówionych w 2004 samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Ił-76 TD, z izraelskim systemem IAI EL/M-2075 Phalcon.


Ił-76 TD przed lądowaniem. Lot z Tel Awiwu zajął 9,5 h / Zdjęcie: Rami Mizrahi

Samolot leciał z Izraela, gdzie zamontowano i zintegrowano system rozpoznania radiolokacyjnego dalekiego zasięgu i dowodzenia IAI EL/M-2075 Phalcon (zobacz: Próby Ił-76TD w Izraelu). W trakcie lotu nad Indiami otrzymał eskortę 3 MiG-ów 29 i tyluż Jaguarów, z którym doleciał do bazy lotniczej Jamnagar, gdzie wylądował przed południem czasu miejscowego. Pozostałe dwa samoloty - według danych z kwietnia - przylecą do Indii w 2010.

Pierwotnie zakładano, ze pierwszy samolot trafi do odbiorcy w 2007. Opóźnienie powstawało we wszystkich etapach budowy. Od Uzbekistanu, gdzie zbudowano standardowe wersje maszyn, przez rosyjski, Taganrogowski lotniczy kompleks naukowo-techniczny im. G.R. Bieriewa, gdzie zamontowano nowe silniki PS-90A-76 rosyjskiej spółki Perm Motors i przygotowywano samoloty do zabudowy systemów izraelskich, po same zakłady Israel Aerospace Industries.

Mimo tego Indie godziły się na nowe terminy dostaw (ostatni, kwietniowy, został opóźniony o tydzień), a także na wzrost kosztów - z 1,1 do ponad 2 mld USD. Dzięki nowym Ił-om, indyjskie wojsk lotnicze będą mogły wykrywać cele powietrzne - w tym start rakiet balistycznych i lot pocisków samosterujących - na dystansach 800-2000 km i wykorzystywać te dane w sieciocentrycznym systemie dowodzenia. Nowe Dehli podtrzymuje również zainteresowanie kolejną trójką identycznych samolotów.

Nowe maszyny będą stacjonować w bazie Agra, skąd operują wszystkie indyjskie maszyny rodziny Ił-76. Przed dyslokacją samolot trafi jeszcze na podstołeczne lotnisko, gdzie 28 maja odbędzie się oficjalna uroczystość przyjęcia samolotu do służby.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Integracja baz danych zdarzeń lotniczych na poziomie UE

wtorek, 26 maja 2009 18:45
Urząd Lotnictwa Cywilnego zgodnie z Dyrektywą i Rozporządzeniem UE dokonał maju br. integracji krajowej bazy zdarzeń lotniczych z centralną europejską bazą - ECR - European Central Repository, która zarządzana jest przez Komisję Europejską.

Polska znalazła się w grupie 8 państw członkowskich UE i 2 stowarzyszonych, które spełniły wymogi procesu integracji. W wyniku integracji Urząd uzyskał bezpośredni dostęp do europejskiej bazy zdarzeń, i tym samym krajowa baza zdarzeń prowadzona przez ULC stała się jej częścią.

Korzystanie z danych zawartych w bazie ECR podlega ograniczeniom stosownie do przepisów i rozporządzeń ogłoszonych przez Komisję Europejską. Dane zawarte w systemie służą do podejmowania przez ULC działań w celu poprawy bezpieczeństwa lotniczego.
Oleg Wojdat
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

PKBWL: Echo zderzył się z ptakiem

wtorek, 26 maja 2009 18:44
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych zakończyła badanie wypadku samolotu P-92 JS Echo, do którego doszło 7 sierpnia 2008 r. koło Kłodzka. Z powodu uszkodzenia w czasie lotu usterzenia poziomego pilot lądował awaryjnie na polu golfowym. Nie odniósł obrażeń. Komisja stwierdziła, że przyczyną uszkodzenia było zderzenie z dużym ptakiem.

Fot. PKBWL Posiadający licencję PPL(A) pilot wypożyczył samolot P-92 JS Echo (znaki rozpoznawcze OK-VOR; kategoria VLA) w prywatnej firmie lotniczej. Zamierzał wykonać lot z lotniska Łódź-Lublinek (EPLL) w rejon Kotliny Kłodzkiej. Około godziny 11 wystartował na trasę do Opola i po 1 godzinie 49 minutach lotu wylądował na lotnisku Opole-Polska Nowa Wieś (EPOP). Po krótkim odpoczynku, około godziny 13.30 wystartował do lotu w rejon kotliny Kłodzkiej. Lot odbywał się na wysokości około 2000 stóp QNH. Po około 35 minutach lotu, w odległości około 5 km na wschód od miejscowości Szczytna koło Kłodzka, pilot odczuł nagłe szarpnięcie oraz stwierdził, że znacznie wzrosły siły na drążku sterowym. Przez tylną szybę oraz w lusterku zauważył uszkodzenie płytowego usterzenia poziomego. Pilot podjął decyzję o lądowaniu awaryjnym. Po zauważeniu odpowiedniego miejsca wykonał nad nim obszerny, lewy krąg w celu oceny przydatności terenu do lądowania, następnie przyziemił bez dalszych uszkodzeń. Miejsce lądowania okazało się potem polem golfowym. Pilot nie odniósł obrażeń. Do wypadku doszło o godzinie 14.15.

Pilot o zdarzeniu powiadomił użytkownika samolotu (firma Bartolini Air), następnie Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych oraz Policję. Komisja nie mając pełnego obrazu zdarzenia, dysponując nieprecyzyjnymi danymi, początkowo zakwalifikowała zdarzenie jako incydent i zezwoliła na transport samolotu w miejsce wskazane przez użytkownika po udokumentowaniu śladów zdarzenia. 10 sierpnia samolot po demontażu został przetransportowany do firmy F-Air w Czechach, która była jego właścicielem. Firmie tej polecono też badanie zdarzenia. Jednak komisja, po zapoznaniu się z zakresem uszkodzeń samolotu na podstawie przekazanej przez właściciela dokumentacji fotograficznej (przekazano też dokumentację techniczno-eksploatacyjną samolotu), przekwalifikowała zdarzenie z incydentu na wypadek i przystąpiła do czynności badawczych.

Po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami, komisja ustaliła, że przyczyną wypadku było przypadkowe zderzenie samolotu z ptakiem o znacznej masie, które spowodowało poważne uszkodzenie płytowego usterzenia poziomego i trudności w sterowaniu. Warunki meteorologiczne nie miały wpływu na zaistnienie wypadku. Komisja stwierdza, że poważne uszkodzenie konstrukcji końcowej części kadłuba, a przede wszystkim płytowego usterzenia poziomego, stanowiło istotne zagrożenie dla bezpiecznego kontynuowania lotu. Decyzja pilota o przerwaniu lotu i niezwłocznym lądowaniu awaryjnym była w pełni uzasadniona.

Ustalenia PKBWL:
  • dowódca statku powietrznego miał ważną licencję pilota turystycznego PPL(A), wydaną zgodnie ze standardami ICAO oraz wymaganiami JAR-FCL przez ULC RP;
  • pilot miał wystarczające kwalifikacje do wykonania planowanego lotu;
  • pilot miał ważne badania lotniczo-lekarskie;
  • pilot prawidłowo ocenił zagrożenie bezpieczeństwa lotu po zderzeniu z ptakiem;
  • wybór miejsca lądowania awaryjnego i lądowanie były wykonane prawidłowo;
  • warunki pogodowe nie miały wpływu na zaistnienie wypadku;
  • pilot nieprecyzyjnie określił zakres uszkodzeń samolotu, co spowodowało początkowo błędną kwalifikację zdarzenia przez PKBWL jako incydentu;
  • samolot był sprawny do lotu, a dokumentacja techniczna płatowca była kompletna i prowadzono ją na bieżąco;
  • wielkość i zakres uszkodzeń elementów płatowca świadczy o znacznej masie ptaka, który zderzył się z samolotem;
  • pilot zgłosił wypadek polskiemu użytkownikowi samolotu bezpośrednio po zdarzeniu, natomiast pisemne zgłoszenie do PKBWL wysłał dopiero w dniu następnym;
  • pilot zgłosił wypadek lokalnej policji dopiero w dniu następnym po jego zaistnieniu i wtedy też został poddany badaniu trzeźwości.

    Z uwagi na losowy charakter zdarzenia komisja nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
  •  

    Sławomir Kasjaniuk
    żródło:lotniczapolska


    oceń
    0
    0

    komentarze (0) | dodaj komentarz

    Młodzi Modelarze Lotnicy na Start we Włocławku

    wtorek, 26 maja 2009 18:43
    Już w najbliższą sobotę 30 maja na lotnisku Kruszyn odbędą się Otwarte Mistrzostwa Aeroklubu Włocławskiego „Młodzi Modelarze Lotnicy na Start".

    Fot. Aeroklub Włocławski Jak informują organizatorzy mistrzostw, rejestracja zawodników odbędzie się w dzień zawodów o godzinie 9 rano w sekretariacie w Porcie Aeroklubu Włocławskiego.

    Do Otwartych Mistrzostw Aeroklubu Włocławskiego „Młodzi Modelarze Lotnicy na Start" mogą przystąpić dzieci oraz młodzież do 16 roku życia. Zawody będą rozgrywane w sześciu kategoriach:
    F1A/M, F1H (modele szybowców swobodnie latających), F1G (modele swobodnie latające z napędem gumowym), F1K (modele swobodnie latające z napędem silnikowym na gaz CO2), F3J/M (zdalnie sterowane modele szybowców termicznych) oraz w kategorii S6A (modele rakiet czasowych z taśmą).

    Plan mistrzostw:
    9.00 - 9.30 - rejestracja zawodników - odprawa sędziów i opiekunów;
    9.30 - 9.45 - uroczyste otwarcie zawodów;
    9.45 - 11.00 - pierwsza kolejka lotów;
    11.00 - 12.00 - druga kolejka lotów;
    12.00 - 13.00 - trzecia kolejka lotów;
    13.00 - 14.00 - czwarta kolejka lotów;
    14.00 - 15.00 - piąta kolejka lotów;
    15.00 - 15.30 - (loty dogrywkowe) - uroczyste zakończenie, ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i dyplomów.
    Oleg Wojdat
    żródło:lotniczapolska

    oceń
    0
    0

    komentarze (0) | dodaj komentarz

    5 Rotariańska Majówka Lotnicza

    wtorek, 26 maja 2009 18:42
    W niedzielę, 31 maja 2009 r., na lotnisku Dajtki w Olsztynie odbędzie się 5 Rotariańska Majówka Lotnicza. Dochód z imprezy zostanie przeznaczony na cel charytatywny.

    Impreza rozpocznie się o godz. 10.00. Organizatorzy przewidzieli wiele atrakcji - zarówno lotniczych jak i artystycznych. Patronat honorowy objął Prezydent Olsztyna, natomiast gwiazdą wieczoru będzie Wojciech Gąssowski.

    Wśród atrakcji lotniczych przewidziano m.in. pokazy akrobacji szybowcowej "Puchaczem", skoki spadochronowe z wysokości 4000 metrów, które będą wykonywane z samolotu Turbo Finist z Ostrowa Wielkopolskiego (przewidziane są również skoki tandemowe). Ponadto widzowie będą mieli okazję przeżyć niezapomniane chwile w powietrzu - loty widokowe będą wykonywały samoloty: Jak-12, Wilga oraz An-2. W powietrzu pojawi się także aeroklubowa motolotnia.

    Jedną z atrakcji imprezy będzie również pokaz zabytkowych szybowców noszący nazwę - III Olsztyński Zlot "Staruchów" im. Piotra "Pepe" Puchalskiego - Kormorany 2009. - Nasz Zlot jest kameralnym spotkaniem ludzi, którzy wierzą, że drewniane szybowce posiadają swoją Duszę. Gościliśmy już przyjaciół , właścicieli i użytkowników tak pięknych i rzadkich już w Polsce szybowców jak Jaskółka, Lis, Mucha 100, Mucha Std, Foka 4, Foka 5, Pirat C oraz Sohaj z Czech - czytamy w oficjalnym zaproszeniu na Zlot.
    Kuba Kucharski
    żródło:lotniczapolska

    oceń
    0
    0

    komentarze (0) | dodaj komentarz

    Zdjęcia w galeriach.


    Wyszukaj

    Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

    Subskrypcja

    Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

    Statystyki

    Odwiedziny: 882326
    Bloog istnieje od: 3594 dni

    Lubię to

    Mój status GG: GG: 9159725 jakiś tekst