Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 243 260 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Który dziś?

« luty »
pn wt śr cz pt sb nd
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728

Troche o mnie

✈Witam nazywam się Sebastian i chodzę do 1-klasy technikum.Zamieszkuje w Piotrkowie Trybunalskim.Moje zainteresowania to lotnictwo,interesuje się nim od 6-roku życia.Moim celem życiowym jest zostanie pilotem samolotu(bardzo bym chciał latać na samolotach takich jak leta-410,king air 350 lub inne samoloty turbośmigłowe).To tyle o mnie zapraszam na mojego bloga. Pozdrawiam lotniczo ✈

O moim bloogu

Najaktualniejsze wiadomości ze świata lotnictwa oraz filmy, zdjęcia i różne ciekawostki. Zapraszam!

Jak ci się podoba ten blog?






zobacz wyniki

Więcej w serwisach WP

Wiadomości

Bloog.pl

jakiś tekst

Zdjęcia w galeriach.


POLSKA: Debata nt. lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie

niedziela, 28 lutego 2010 15:17

Nieprawdą jest to, co wypisują media, że zainwestujemy przed Euro 2012 w lotnisko w Kosakowie ponad 100 mln zł. Włożymy mniej, tyle, ile będzie potrzeba - powiedział Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni, podczas debaty o przyszłości lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie, która odbyła się w naszej redakcji.

Pomysł przeprowadzenia debaty narodził się po informacjach, że już nie tylko władze Gdańska, ale także władze województwa pomorskiego są niezadowolone z planów Gdyni, która - wedle słów prezydenta Wojciecha Szczurka - chce zainwestować w Kosakowo ponad 100 mln zł, a jednocześnie przeznaczyła tylko 2 mln zł na dokapitalizowanie lotniska w Rębiechowie.

Włodzimierz Machczyński, prezes spółki Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, potwierdził wcześniejsze doniesienia, że władze spółki miały problem ze znalezieniem banków chętnych do udzielenia kredytów na rozbudowę Rębiechowa. Przedstawiciele m.in. Europejskiego Banku Inwestycyjnego argumentowali, że u boku Rębiechowa wyrośnie silna konkurencja, więc może być problem ze spłatą kredytu.

Nieprawdą jest to, co wypisują media, że zainwestujemy przed Euro 2012 w lotnisko w Kosakowie ponad 100 mln zł. Włożymy mniej, tyle, ile będzie potrzeba - powiedział Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni, podczas debaty o przyszłości lotnisk w Rębiechowie i Kosakowie, która odbyła się w naszej redakcji.

Pomysł przeprowadzenia debaty narodził się po informacjach, że już nie tylko władze Gdańska, ale także władze województwa pomorskiego są niezadowolone z planów Gdyni, która - wedle słów prezydenta Wojciecha Szczurka - chce zainwestować w Kosakowo ponad 100 mln zł, a jednocześnie przeznaczyła tylko 2 mln zł na dokapitalizowanie lotniska w Rębiechowie.

Włodzimierz Machczyński, prezes spółki Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, potwierdził wcześniejsze doniesienia, że władze spółki miały problem ze znalezieniem banków chętnych do udzielenia kredytów na rozbudowę Rębiechowa. Przedstawiciele m.in. Europejskiego Banku Inwestycyjnego argumentowali, że u boku Rębiechowa wyrośnie silna konkurencja, więc może być problem ze spłatą kredytu.

Wiceprezydent Stasiak, a także Jerzy Włudzik, wójt Kosakowa, potwierdzili, że w pierwszych latach funkcjonowania lotnisko ma obsługiwać przede wszystkim małe prywatne samoloty (tzw. general aviation), ruch towarowy, a podczas Euro 2012 będzie stanowić "parking" dla samolotów lądujących w Rębiechowie. Warto jednak pamiętać, że władze Gdańska oficjalnie, jako rezerwowy terminal, zgłosiły do UEFA lotnisko w Bydgoszczy.

W debacie wzięło udział dwóch posłów - Stanisław Lamczyk (członek sejmowej Komisji Infrastruktury) i Andrzej Jaworski (członek Komisji Skarbu). Obaj stwierdzili, że deklaracja Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska, który zapowiedział niedawno, że będzie rozmawiał z ministrami infrastruktury oraz obrony narodowej i proponować "usankcjonowanie" tego, żeby lotnisko w Rębiechowie traktować jak priorytetowe, a Kosakowo - jako uzupełniające, nie była dobra.

Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska, potwierdził, że potrzebna jest ochrona inwestycji w Rębiechowie. - My wydajemy 120 mln zł, Gdynia też, ale na coś, co może być w przyszłości konkurencyjne dla lotniska metropolitalnego. Jaką mamy gwarancję, że Gdynia będzie chciała w przyszłości inwestować w Rębiechowo, które kiedyś będziemy chcieli rozbudować do takich rozmiarów, żeby mogło odprawiać 10 mln pasażerów rocznie - pytał Bojanowski.

Obecne plany zakładają, że do Euro 2012 lotnisko gdańskie zostanie rozbudowane tak, żeby mogło odprawiać 5 mln osób rocznie. Włodzimierz Machczyński stwierdził, że nie ma w tej chwili żadnego zagrożenia dla zakończenia inwestycji przed Euro 2012.

Czytaj całość artykułu i na stronie Dziennika Bałtyckiego.

Źródło:sky-watcher.pl Dziennik Bałtycki / dlapilota


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Okęcie ma nowy sprzęt do usuwania uszkodzonych samolotów

niedziela, 28 lutego 2010 15:15
28.02. Warszawa (PAP) - Warszawskie lotnisko Okęcie, jako jedyne w kraju, posiada specjalistyczny sprzęt do usuwania uszkodzonego samolotu z drogi startowej lub kołowania. Ostatni element zestawu - platformę - kupiono, korzystając częściowo z funduszy unijnych.Zakupiona przez nas platforma o napędzie hydraulicznym, o długości ok. 13 m, uzupełnia dotychczasowe wyposażenie lotniska. "Jest to jedyny tak skompletowany sprzęt na polskich lotniskach. Poprawi on zarówno bezpieczeństwo, jak i przepustowość portu" - powiedział PAP dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Michał Marzec.Jak wyjaśnił PAP komendant Lotniskowej Straży Pożarnej Jan Jagnyziak, uszkodzony samolot jest podnoszony przy pomocy zestawu poduszek podłożonych pod skrzydła. Następnie maszyna ściągana jest na platformie z płyty lotniska i transportowana na wskazane miejsce."Przy pomocy platformy można przemieścić samolot, który uległ np. wypadkowi, spaleniu, czy też ma uszkodzone podwozie. Platforma może przeciągnąć maszynę o ciężarze ok. 50 ton" - powiedział Jagnyziak. Dodał, że do usuwania uszkodzonego samolotu potrzebnych jest osiem osób.Pieniądze na zakup platformy PPL uzyskało ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z pieniędzy tych władze lotniska zakupiły również dwa pojazdy ratowniczo-gaśnicze dla Lotniskowej Straży Pożarnej. Ich dostawa ma nastąpić w 2011 r. Wartość projektu w sumie opiewała na kwotę 10,95 mln zł. UE dofinansowała zakup na kwotę 8,5 mln zł.(PAP)aop/ je/ jbr/

Żródło:dlapilota

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Szwecja: mgła sparaliżowała ruch na lotnisku pod Sztokholmem

sobota, 27 lutego 2010 21:28
27.02. Sztokholm (PAP) - Gęsta mgła była przyczyną zamknięcia w sobotę lotniska Skavsta pod Sztokholmem. Kilka lotów zostało odwołanych, ucierpieli również polscy pasażerowie. Podobne kłopoty mogą wystąpić jeszcze w niedzielę. W sobotę nie odlecą ze Skavsty samoloty Ryanair m.in. do Rygi i Bratysławy, natomiast loty z Berlina, Brukseli, Frankfurtu oraz Pragi zostały przekierowane na inne podsztokholmskie lotnisko - Arlanda. Po południu warunki atmosferyczne poprawiły się na tyle, że ponownie otwarto lotnisko. Jednak kolejne przyloty, jak i odloty są opóźnione. Na przykład dopiero wieczorem oczekiwany jest samolot linii Wizzair z Gdańska, choć powinien wylądować w południe. Wcześniej właśnie z powodu mgły opóźnił się odlot samolotu Wizzair do Gdańska.Jak szacują władze portu lotniczego Skavsta, kłopoty dotknęły w sumie ok. 3 tysięcy pasażerów. Według komunikatu mgła może utrudnić loty również w niedzielę. Daniel Zyśk (PAP) zys/ mc/

Żródło:dlapilota

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Przedstawiciel Kongresu chce zwiększenia bezpieczeństwa w samolotach GA

piątek, 26 lutego 2010 22:00

Płonący  budynek IRS w  Austin w Texasie po tym jak wleciał w niego samolot

Ostatnie wypadki związane z lotnictwem ogólnym ponownie podniosły problem kwestii bezpieczeństwa małych samolotów, choć nawet najwięksi rządowi orędownicy wprowadzenia ostrzejszych przepisów przyznają, że prawdopodobnie nie zapobiegną one podobnym zdarzeniom w przyszłości.

W przeciągu kilku godzin od wypadku w Austin, Republikanin z Teksasu, Mike McCaul nazwał zdarzenie aktem terrorystycznym. "Gdy leci się samolotem prosto w budynek rządowy żeby zabić ludzi, to taki czyn określa się tym właśnie stwierdzeniem," powiedział McCaul, który jest przedstawicielem Komisji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Izbie Reprezentantów.

McCaul wzywa do zwołania posiedzeń kongresu na temat bezpieczeństwa budynków rządowych z naciskiem na ich ochronę przed atakami z powietrza, dodając również, że "żadne zwiększenie ochrony nie może zapobiec odbieraniu sobie przez kogoś życia w samolocie." Wypadek w Austin i kradzież dzień później samolotu Cirrus SR22 w Kalifornii mogą przynieść przegląd decyzji Administracji ds. Bezpieczeństwa Transportu USA (TSA).

Anthony Amore, były przedstawiciel TSA powiedział, "Czasem nic nie da się zrobić. Od czasu do czasu, jakiś maniak decyduje zabić tak wiele osób ile tylko może. Wszystkie kontrole i cała technologia światowa nie mogły powstrzymać pilota Cirrusa przed uderzeniem własnym samolotem w budynek IRS, ale może ta tragedia sprawi, że TSA ponownie przemyśli pochopny plan wycofania się z zaostrzonych procedur kontroli bezpieczeństwa maszyn GA." 

Tłumaczenie z AvWeb

Żródło:dlapilota


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Niemcy: Lufthansa znów lata zgodnie z rozkładem

piątek, 26 lutego 2010 21:58

26.02. Frankfurt nad Menem (PAP/dpa) - Cztery dni po przerwanym strajku pilotów niemiecka Lufthansa wróciła w piątek do obsługiwania wszystkich 1800 połączeń zgodnie z rozkładem lotów - poinformował rzecznik tych linii.W ciągu dnia udało się nawet nadrobić opóźnienia spowodowane warunkami atmosferycznymi. Jedynym problemem pozostał strajk kontrolerów ruchu lotniczego we Francji.Rzecznik potwierdził też informacje związku zawodowego pilotów Cockpit o wznowieniu rozmów przez strony konfliktu taryfowego.Strajk, zaplanowany na cztery dni, Cockpit przerwał w poniedziałek po 24 godzinach. Akcja protestacyjna została zawieszona do 8 marca. Piloci domagają się wyższych wynagrodzeń, dłuższych przerw na wypoczynek, a także ochrony swych miejsc pracy.Tymczasem we Francji kontrolerzy ruchu lotniczego kontynuowali w piątek strajk, zmuszając linie Air France do odwołania połowy lotów na krótkich i średnich trasach z paryskiego lotniska Orly. Na lotnisku Charles′a de Gaulle′a musiano odwołać co piąty lot na trasach europejskich.Strajk francuskich kontrolerów ma potrwać do soboty rano. Protestują oni przeciw planowanej redukcji etatów, która wiąże się z powstaniem zintegrowanej struktury nawigacji lotniczej, obejmującej oprócz Francji także Niemcy, Holandię, Belgię, Szwajcarię i Luksemburg. Pracownicy nadzoru lotniczego obawiają się, że w następstwie zmian zostanie zlikwidowana obecna Naczelna Dyrekcja Lotnictwa Cywilnego (DGAC), która zatrudnia 12 tysięcy osób.(PAP)az/ mc/

Żródło:dlapilota

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

ANA: Nowe połączenie z Monachium do Tokio

piątek, 26 lutego 2010 19:54

Japońskie linie lotnicze All Nippon Airways zapowiedziały otwierają nowe, codzienne połączenie z Monachium do Tokio. Będzie ono oferowane także jako codeshare z niemieckim przewoźnikiem - Lufthansa.

ANA będzie oferowało przelot w jednej z czterech klas - ekonomicznej, premium ekonomicznej, business'owej oraz pierwszej. Pierwszy lot nową trasą odbędzie się 1.07.2010 r. Samolot, który będzie obsługiwał tą trasę to Boeing B777-300ER.

Wylot z Monachium zaplanowany jest na godz. 20:35, przylot do Tokio o godz. 15:30, natomiast lot powrotny opuści Tokio o godz. 11:50 i dotrze do Monachium o godz. 17:00

Aktualnie tylko Lufthansa bezpośrednio lata codziennie między tymi dwoma miastami (loty oferuje w trzech klasach) samolotem typu Airbus A340-600.

Źródło:sky-watcher.pl


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

RYANAIR: Nowe połączenie z Newacastle do Oslo-Rygg

piątek, 26 lutego 2010 17:02

Tanie linie lotnicze Ryanair otwierają nowe połączenie z Newcastle do Oslo-Rygge. Loty będą odbywały się 3 razy w tygodniu, począwszy od 19 Maja.

Z Newcastle można aktualnie polecieć do Dublina oraz do Barcelony-Girona. Lotnisko Oslo-Rygge jest położone ok. 60 km od Oslo. Ryanair z tego lotniska lata do Londynu na lotnisko Stansted oraz do Dublina. Ponadto lata także do kilku innych miejscowości w Wielkiej Brytanii z lotniska Oslo-Sandefjord, które jest położone niemal dwa razy dalej niż Rygge.

Bilety na nową trasę zaczynają się od ok. 17 funtów brytyjskich.

Źródło:sky-watcher.pl


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

LOT: świętujemy 200.urodziny Chopina wraz z pasażerami

piątek, 26 lutego 2010 17:01

W 200. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina Polskie Linie Lotnicze LOT, we współpracy z Biurem Obchodów Chopin 2010, uczczą największego polskiego kompozytora rozdając płyty z jego dziełami pasażerom korzystającym tego dnia z usług LOT-u.

1 marca to data, którą sam kompozytor podawał jako dzień swych narodzin. Właśnie tego dnia pasażerowie podróżujący klasą biznes na pokładach samolotów Polskich Linii Lotniczych LOT otrzymają w prezencie zestaw dwóch płyt z największymi dziełami kompozytora. Akcji towarzyszyć będą także informacje o rocznicy urodzin Fryderyka Chopina podawane na rejsach z Polski i do Polski w ramach zapowiedzi pokładowych.

W zestawie, który otrzymają pasażerowie, znajdą się dwie unikalne płyty specjalnie przygotowane przez Biuro Obchodów Chopin 2010 na przypadającą w poniedziałek 200. rocznicę urodzin kompozytora. Pierwsza z nich zawiera klasyczne wykonania dzieł Chopina autorstwa najwybitniejszych artystów z całego świata. Na płycie drugiej znalazły się interpretacje tych kompozycji, między innymi jazzowe. Do wydawnictwa dołączona jest specjalna broszura. Płyty, które otrzymają w prezencie pasażerowie LOT-u, nie będą dostępne w regularnej sprzedaży.

Źródło: sky-watcher.pl
Foto: Paweł Jakubowski / pawi


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Donier 228G prawie gotowy

piątek, 26 lutego 2010 12:37
Szwajcarska firma RUAG Aerospace, kończy prace montażowe nowego samolotu Dornier 228NG. Będzie to pierwszy model Dorniera 228 z serii Next Geneation, który opuści zakłady produkcyjne. Ostatni Dornier 228, wyprodukowany został w 1997 roku.

Fot. ruag.com
Pierwszy z serii Next Generation Dornier 288, znajduje się obecnie w hali montażowej zakładów RUAG w Oberpfaffenhofen w Niemczech. 19-miejscowy samolot turbośmigłowy, trafi do bliżej nie znanego jeszcze japońskiego przewoźnika. W kolejce do opuszczenia hali montażowej w Oberpfaffenhofen, czekają jeszcze dwa Dorniery 288NG. Jeden z nich trafi w ręce Niemieckiej Marynarki Wojennej, drugi zaś dostarczony zostanie norweskiej firmie Luftransport.

RUAG, producent Dorniera przewiduje, że samolot uzyska niezbędne certyfikaty EASA (European Aviation Safety Agency) w połowie września tego roku, czyli parę miesięcy później niż planowano.

W tym roku, wyprodukowane zostaną cztery egzemplarze Dorniera 288NG. W następnym roku, ich liczba wzrośnie do sześciu. Z kolei w 2012, aż dziesięć samolotów tego typu opuści zakłady produkcyjne RUAG.

- Produkcja samolotów uzależniona będzie od tego, jak przebiegać będą nasze rozmowy z potencjalnymi klientami. Na razie mamy pewnych 12 zamówień –powiedział Wolfgang Neumann, dyrektor zarządzający serwisem RUAG Aerospace.

Producent przewiduje, że 2/3 z ogółu zamówionych samolotów, dostarczonych będzie w wersjach cywilnych, pozostałe zaś trafią jako wielozadaniowe samoloty przeznaczone do misji specjalnych. Koszt Dorniera 288NG skonfigurowanego jako samolot pasażerski, wynosi 7 milionów dolarów. Cena może jednak wzrosnąć do 8 bądź nawet 9 milionów dolarów, po tym jak w samolocie zainstalowany zostanie dodatkowy sprzęt.

Nowy Dornier 288NG, jest znacznie ulepszoną wersją starego modelu. Samolot posiada m.in. nowoczesną elektroniczną awionikę, znacznie większy zasięg oraz zupełnie nowe pięciołopatowe śmigła. Łącznie w nowym modelu dokonano ponad 350 modyfikacji. 

RUAG Aerospace wykupiła prawo do produkcji samolotu w 2003 roku. Trzy lata temu, firma postanowiła wznowić produkcje samolotu, wprowadzając model NG. Części płatowca, wytwarzać będzie indyjska firma Hindustan.

Żródło:lotniczapolska/flightglobal.com

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Okęcie się rozwija

piątek, 26 lutego 2010 12:35
Inwestycje na kwotę ponad miliarda złotych planuje do 2013 roku wykonać warszawskie Okęcie. W ramach planowanych inwestycji znaleźć ma się nowy hotel lotniskowy i nowa cześć pola manewrowego. Zarząd chce także zmodernizować drogi startowe, przygotować lotnisko do dywersyfikacji dostaw paliwa, dokończyć podziemną stację kolejową, rozbudować i zmodernizować terminale, a także wyremontować drugi pas startowy.

Pieniędzy na inwestycje nie zabraknie - podaje "Puls Biznesu". Środki według informacji uzyskanych od władz Okęcia wynika, mają pochodzić z EBI (300 mln zł), banków komercyjnych (200 mln zł), Unii Europejskiej (150 mln zł) i obligacji.

Niedawno Okęcie wzbogaciło się o nowy sprzęt do odśnieżania, szczegolnie przydatny w ostatnim czasie. Lotnisko zakupiło także jedną zraszarkę środków chemicznych do odladzania nawierzchni lotniskowych. Pokrywa ona drogę startową specjalnym płynem, zapobiegającym zamarzaniu. Nowy sprzęt umożliwi także odśnieżanie dróg kołowania oraz płyt postojowych dla samolotów. Ma to skutkować poprawą przepustowości lotniska zimą.
Zakup sprzętu jest współfinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
JW / PB / PAP
Żródło:samoloty.pl

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Zimowy Poligon Zwiadowców

piątek, 26 lutego 2010 12:33

Zgrupowanie poligonowe pododdziałów rozpoznawczych 6 Brygady DSz w Bieszczadach

Cztery tysiące metrów nad ziemią rozpoczęło się zgrupowanie poligonowe pododdziałów rozpoznawczych Brygady w Bieszczadach.

Od początku tygodnia ponad 120 spadochroniarzy z pododdziałów rozpoznawczych Brygady doskonali swoje umiejętności w ośrodku szkolenia w Trzciańcu. Już pierwszy dzień poligonu był niezwykle wymagający dla zwiadowców – najpierw desantowanie na zrzutowisko Bircza a następnie ponad 16 km marsz do obozowiska.

Skok, który skoczkowie wykonywali z samolotu CASA-295 z wysokości 4000m okazał się prawdziwym sprawdzianem umiejętności dla zwiadowców. „Zadanie wykonywane było przy silnym wietrze dochodzącym w strefie opadania do prawie 9 m/s co powodowało, że skoczkowie musieli lecieć na tzw. kontrze czyli odwróceni plecami do miejsca lądowania” wyjaśnia kpt. Radosław Nawrocki z Sekcji Zabezpieczenia Desantowania. „Także nad ziemią warunki nie były łatwe - ściana lasu wzdłuż zrzutowiska powodowała zawirowania powietrza nad nim. Także prawie półmetrowa pokrywa śnieżna na ziemi znacznie utrudniała skoczkom lądowanie”.

Po wykonaniu skoku i zebraniu się poszczególnych pododdziałów w miejscach zbiórek zwiadowcy musieli wykonać kilkunastokilometrowy marsz do obozowiska.

Następnego dnia zwiadowcy rozpoczęli planowe szkolenie. Kompania rozpoznawcza doskonaliła umiejętności żołnierzy w wykonywaniu niszczeń przy pomocy materiałów wybuchowych. Spadochroniarze z 18 batalionu powietrznodesantowego trenowali prowadzenie rozpoznania i walkę w terenie zurbanizowanym a zwiadowcy z „szesnastego” wypracowywali na posterunku obserwacyjnym wszystkie niezbędne dane do prowadzenia ognia dla artylerii.

Szkolenie poligonowe pododdziałów rozpoznawczych 6 Brygady trwać będzie w zimowej scenerii Bieszczadów przez dwa tygodnie.

Fotoreportaż na stronie 6 Brygady Desantowo - Szturmowej.

Żródło: dlapilota/6 BDSz

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Chcieli obejrzeć Nazca z nieba, zginęli wszyscy

piątek, 26 lutego 2010 12:29
W kolejnej w tym rokku katastrofie lotniczej zginęło 7 osób, w tym dziecko. Lotniczy turyści chcieli zobaczyć z góry słynny płaskowyż Nazca. Niestety lot zakończył się tragicznie. Katastrofa miała miejsce w południowo-zachodnim Peru.

Samolot turystyczny należał do floty Nazca Airlines. Odbywał własnie lot turystyczny nad znajdującymi się na pustyni "Rysunkami z Nazca" - systemem linii sprzed około 2000 lat, które oglądane z góry przypominają kształtem zwierzęta, rośliny lub figury geometryczne.  Wśród ofiar jest troje chilijskich turystów i czworo Peruwiańczyków. To kolejna katastrofa w tym rejonie, dwa lata temu rozbił się tam także samolot z piątką francuskich turystów. Również wtedy zgineli wszyscy znajdujący się na pokładzie pasażerowie.

JW na podst. Reuters
Żródło:samoloty.pl

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Airbusa A400M sfinansuje 7 państw

czwartek, 25 lutego 2010 18:29
Osiągnięto porozumienie w sprawie finansowania wojskowego Airbusa A400M. Zawarły je rządy 7 państw europejskich z aerokosmicznym koncernem EADS . Jest to oczywiście wstępne porozumienie o dofinansowaniu produkcji. Opiewa ono na kwotę 3,5 mld euro.

 

Rządy wszystkich siedmiu państw, które przystąpiły do porozumienia, zgodziły się na podniesienie ceny o ok. 10 procent (Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Belgia, Luksemburg i Turcja). Jednoznacznie więc oddala to groźbę rezygnacji z seryjnej produkcji wojskowego strategicznego samoloty transportowego Airbus A400M i pozbawienia pracy 10 tys. ludzi.

Pod koniec ubieglego roku, 11 grudnia, prototyp czterosilnikowego turbośmigłowego A400M odbył swój pierwszy lot. Inwestycja przekroczyła już o 11,2 mld euro wcześniej planowaną. Samo opóźnienie seryjnej produkcji wynosi obecnie cztery lata.

 

JW na podst. PAP

Żródło:samoloty.pl


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Ppłk Leszek K. przesłuchany ws. katastrofy samolotu CASA

czwartek, 25 lutego 2010 18:27
25.02. Poznań (PAP) - Prokuratura przesłuchała w czwartek ppłk. Leszka L., b. dowódcę 13. eskadry lotnictwa transportowego w Krakowie, podejrzanego o nieumyślne niedopełnienie obowiązków ws. katastrofy wojskowego samolotu CASA. Mężczyzna nie przyznał się do stawianego mu zarzutu. W katastrofie samolotu CASA w styczniu 2008 roku pod Mirosławcem zginęło 20 lotników - czteroosobowa załoga i 16 oficerów.Jak poinformował w czwartek PAP rzecznik Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Poznaniu ppłk Sławomir Schewe, w przyszłym tygodniu odbędą się dalsze przesłuchania."Podejrzany złożył wyjaśnienia, ale stwierdził, że potrzebuje więcej czasu, by się przygotować i ustosunkować do zarzutu. Został wyznaczony kolejny termin w przyszłym tygodniu, gdzie przesłuchanie będzie kontynuowane" - powiedział PAP ppłk Schewe.Także na przyszły tydzień zaplanowane jest też przesłuchanie drugiej osoby, której postawiono zarzuty w związku z katastrofą samolotu.W styczniu prokuratura zmieniła zarzuty wobec ppłk. Leszka L. - z nieumyślnego spowodowania katastrofy lotniczej na nieumyślne niedopełnienie obowiązków. Zarzuty dla ppłk. L. związane są z planowaniem i organizacją lotu. Grozi mu kara do dwóch lat pozbawienia wolności (poprzednio groziło mu do ośmiu lat).Zarzut nieumyślnego sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu powietrznym usłyszał w ubiegłym miesiącu Adam B., który był kontrolerem zbliżania i precyzyjnego podejścia w Wojskowym Porcie Lotniczym w Mirosławcu. Mężczyźnie grozi do dwóch lat więzienia.Samolot transportowy CASA C-295M rozbił się 23 stycznia 2008 r. w Mirosławcu (Zachodniopomorskie). Maszyna wykonywała lot na trasie Okęcie - Powidz - Krzesiny - Mirosławiec - Świdwin - Kraków; rozwoziła uczestników konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Zginęło wtedy 20 lotników - czteroosobowa załoga i 16 oficerów.Po katastrofie stanowiska straciło pięciu wojskowych bezpośrednio odpowiedzialnych - w ocenie ministra obrony - za decyzje, które do niej doprowadziły. Byli to ówczesny dowódca 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego z Krakowa, kontroler zbliżania oraz precyzyjnego podejścia, kontroler lotniska, komendant Wojskowego Portu Lotniczego w Mirosławcu i starszy dyżurny Centrum Operacji Powietrznych.(PAP)rpo/ itm/ jbr/

Żródło:dlapilota

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Trzeci dzień strajku kontrolerów lotniczych we Francji

czwartek, 25 lutego 2010 18:23
25.02. Paryż (AFP/PAP) - Połowę lotów odwołano w czwartek na paryskim lotnisku Orly, a na Roissy-Charles-de-Gaulle - 15 proc. w trzecim dniu strajku kontrolerów lotów przeciwko redukcji etatów - poinformowały władze lotnicze.Największe francuskie linie lotnicze Air France informują jednak na swojej stronie internetowej, że nie odwołały żadnych lotów długodystansowych z obu lotnisk, a loty na trasach europejskich i krajowych zostaną obsłużone w 85 proc.Czterodniowy strajk rozpoczął się we wtorek. Francuscy kontrolerzy protestują przeciw planowanej redukcji etatów, która wiąże się z powstaniem zintegrowanej struktury nawigacji lotniczej, obejmującej oprócz Francji także Niemcy, Holandię, Belgię, Szwajcarię i Luksemburg. Pracownicy nadzoru lotniczego obawiają się, że w następstwie zmian zostanie zlikwidowana obecna Naczelna Dyrekcja Lotnictwa Cywilnego, która zatrudnia 12 tysięcy osób. (PAP)mw/ ro/

Żrodło:dlapilota

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Warszawskie Okęcie zakupiło nowy sprzęt do odśnieżania lotniska

czwartek, 25 lutego 2010 18:13
25.02. Warszawa (PAP) - Władze warszawskiego lotniska Okęcie zakupiły nowy sprzęt do odśnieżania. W ciągu dwóch najbliższych lat port będzie dysponował 10 nowymi zestawami odśnieżającymi - poinformował w czwartek dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Michał Marzec.Zestaw odśnieżający składa się z pługa, ciągnika, oczyszczarki i umieszczonego na końcu wentylatora. Szerokość pługa oraz szczotki wynosi 6,8 m. Pierwsze trzy nowoczesne zestawy lotnisko otrzymało w lutym tego roku. Kolejne mają być dostarczone jesienią tego roku, ostatnie mają dotrzeć w 2011 r.Dodatkowo lotnisko zakupiło jedną zraszarkę środków chemicznych do odladzania nawierzchni lotniskowych. Pokrywa ona drogę startową specjalnym płynem, zapobiegającym zamarzaniu."Zakupiony przez nas sprzęt pozwoli nam bezpieczniej i krócej odśnieżać pasy startowe. Będzie to możliwie już po jednym przejeździe kolumny odśnieżającej, co umożliwi nam wyłączenie drogi startowej z eksploatacji z obecnych 40 minut do 20 minut" - powiedział Marzec.Ponadto nowy sprzęt umożliwi odśnieżanie dróg kołowania oraz płyt postojowych dla samolotów. Ma to skutkować poprawą przepustowości lotniska zimą.Jak poinformował Marzec, zakup sprzętu jest współfinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko."Kontrakt na zakup 10 zestawów odśnieżających i zraszarki opiewał na kwotę ok. 23 mln zł, z czego ok. 19,5 mln zł pochodziło ze środków unijnych" - powiedział Marzec.Ponadto władze lotniska, również ze środków unijnych, zakupiły dwa pojazdy ratowniczo-gaśnicze dla Lotniskowej Straży Pożarnej. Ich dostawa ma nastąpić w 2011 r.Dyrektor pionu finansowego Michał Nowotny powiedział, że PPL stara się pozyskać 115 mln zł z UE m.in. na rozbudowę i modernizację Terminalu 1 i jego integrację z Terminalem 2. "Szacujemy, że do 2014 r. uda nam się ze środków unijnych uzyskać prawie 150 mln zł" - powiedział. (PAP)aop/ je/ mow

Żródło:dlapilota

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Najstarszy DC-3 odrestaurowany

czwartek, 25 lutego 2010 18:08
Odrestaurowany DC-3, latający niegdyś barwach American Airlines zostanie zaprezentowany na lotnisku w Greenville, w Stanach Zjednoczonych.

Fot. flagshipdetroit.org
DC-3, którego będzie można podziwiać na lotnisku Greenville Downtown Airport (GMU), w dniach od 21 do 25 marca bieżącego roku, jest najstarszym na świecie latającym egzemplarzem legendarnej maszyny Douglasa.

Samolot obecnie znajduje się w rękach fundacji Flagship Detroit, składającej się z ochotników działających non-profit, którzy podjęli się zadania odrestaurowania samolotu. DC-3 przeszedł gruntowny remont, w chwili obecnej wygląda tak jak w 1937 roku, kiedy to został dostarczony linom American Airlines.

Podczas prezentacji na lotnisku w Greenville, obecni będą członkowie fundacji Flagship, którzy będąc do dyspozycji zwiedzających, odpowiadać będą na pytania zainteresowanych.

Organizatorzy, przewidzieli też specjalny lot widokowy na pokładzie DC-3, wraz z członkami fundacji.

Najstarszego na świecie DC-3, nie mogłoby oczywiście zabraknąć na ogólnoświatowym zlocie tych legendarnych maszyn, który odbędzie się w ramach EAA Air Venture w Oshkosh na przełomie lipca i sierpnia tego roku.

Żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Studenci i kadra naukowa Politechniki Poznańskiej w Powidzu

czwartek, 25 lutego 2010 18:03
Do Powidza przybyli studenci oraz kadra naukowa Politechniki Poznańskiej. Gości w imieniu Dowódcy 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego gen. bryg. pil. Tadeusza Mikutela przyjął Szef Szkolenia 3. SLTr płk mgr inż. pil. Michał Erdmański. Wizyta w bazie odbyła się 23.02 2010. Wizyty studentów i kadry naukowej w jednostkach podległych 3. SLTr to konsekwencja porozumienia o współpracy pomiędzy  Dowódcą 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego gen. bryg. pil. Tadeuszem Mikutelem a Rektorem prof. dr. hab. inż. Adamem Hamrolem podpisanego 19.01.2010 r. w Poznaniu.

Podczas  wizyty miała miejsce szczególna uroczystość. Pan płk mgr inż. pil. Michał Erdmański wręczył i nadał prawo noszenia odznaki honorowej 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego Panu prof. Michałowi Ciałkowskiemu, który nie szczędził sił i własnego zaangażowania w doprowadzeniu do podpisania porozumienia.

Szef Szkolenia 3. SLTr płk mgr inż. pil. Michał Erdmański - Rozwijanie współpracy pomiędzy Politechniką a jednostkami podległymi 3. SLTr leży w naszym szeroko pojętym interesie. Siły Zbrojne potrzebują specjalistów najwyższej klasy. Siły Powietrzne to szczególny rodzaj Sił Zbrojnych tutaj bezpieczeństwo załóg w powietrzu w głównej mierze zależy od przygotowania statków powietrznych na ziemi.

Dlatego postanowiliśmy zainwestować w przyszłą kadrę inżynieryjno – lotnicza. Chcemy przybliżyć potencjalnym inżynierom służbę w Siłach Powietrznych. (…) Podczas dzisiejszego spotkania przedstawiłem studentom – przyszłym inżynierom Politechniki Poznańskiej -  zadania 3. SLTr w Powidzu. (…) Transport lotniczy to najszybszy rodzaj transportu. Obecnie nasze wojska realizują zadania w Afganistanie. Odległość teatru działań wojennych od stałych miejsc dyslokacji jednostek wojskowych nastręcza wiele problemów natury logistycznej. Tutaj powstałą lukę wypełnia mało jeszcze doceniane lotnictwo transportowe. (…) Zadania transportowe są realizowane głównie przez dwie podległe 3. SLTr jednostki: 13. eskadrę lotnictwa transportowego z Krakowa oraz 14. eskadrę lotnictwa transportowego z Powidza. (…) To dla nas zaszczyt, wyróżnienie ale również ogromna odpowiedzialność, że możemy współpracować z tak uznaną uczelnią jak Politechnika Poznańska, która kształci specjalistów uznawanych nie tylko w kraju i europie ale również na świecie. (…) Liczę, że z Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej w przyszłości pozyskamy wielu doskonałych specjalistów.

Zaproponowany przez Szefa Szkolenia 3. SLTr płk mgr inż. pil. Michała Erdmańskiego program wizyty spotkał się z dużym zainteresowaniem przybyłych gości. Możliwość spotkania i swobodnej rozmowy z personelem inżynieryjno – technicznym w znaczącym stopniu wypełniły czas wczorajszej wizyty.

kpt. Robert Kozłowski
oficer prasowy 3.SLTr
Żródło:samoloty.pl


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Początek prac nad An-178

czwartek, 25 lutego 2010 0:23

ANTK im. Antonowa rozpoczął prace nad nowym samolotem transportowym – An-178. Powstanie on na bazie pasażerskiego An-158.


Zdjęcie: Konstantin Kulikow

An-158 to z kolei modyfikacja An-148 (An-148-200). An-178 ma zastąpić starzejące się An-28 i An-32. Według prezesa wytwórni siników Motor Sicz, Wiaczesława Bogusłajewa, projekt zakłada dostosowanie kadłuba do zadań transportowych. W grę wchodzi przede wszystkim jego poszerzenie.Motor Sicz ma opracować silniki dostosowane do nowego samolotu. Prototyp An-178 ma zostać oblatany za 2 lata.

Według wstępnych ocen, udźwig An-178 ma wynosić 15-20 ton. Dla porównania – udźwig An-26 wynosi 5,5 t, a An-32 ok. 7,5 t. Na całym świecie lata ok. 400 An-26 i 350 An-32.

Potencjalny rynek na An-178 jest szacowany na 700-800 samolotów w ciągu 10-12 lat. Przewidywana cena samolotu to 20-25 mln USD. Najbliższym konkurentem ukraińskiego transportowca jest amerykański C-130 i europejski C295M, droższe według ukraińskich ekspertów o 30-40%.

Kommiersant-Ukraina informuje, że program budowy An-178 ma kosztować ok. 150 mln USD. Nie jest jasne źródło jego finansowania. Być może część pieniędzy będzie pochodzić z rosyjskiego koncernu lotniczego – OAK. Większość samolotów transportowych marki An jest produkowanych i używanych na Ukrainie i w Rosji.

Żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Hiszpania potwierdza ugodę ws. finansowania Airbusa

czwartek, 25 lutego 2010 0:16
24.02. Madryt (PAP/Reuters) - Przyszli nabywcy wojskowego strategicznego samolotu transportowego A400M i koncern aerokosmiczny EADS zawarli wstępne porozumienie, zapewniające Airbusowi środki finansowe na produkcję seryjną - potwierdziła w środę minister obrony Hiszpanii Carme Chacon. "Mogę wam z wielką satysfakcję powiedzieć, że w zasadzie osiągnęliśmy porozumienie między siedmioma uczestniczącymi w programie A400M państwami i spółką EADS" - powiedziała Chacon przed rozpoczęciem spotkania ministrów obrony państw Unii Europejskiej na Majorce. "W trakcie rozmów ministrów obrony jutro rano zostaną sfinalizowane pewne szczegóły techniczne, które pozostają jeszcze otwarte, a następnie odbędą się dalsze spotkania na szczeblu wiceministrów, gdzie zapadną decyzje w sprawie innych szczegółów" - dodała Chacon. Jak poinformował we wtorek Reuters, według bliskiego sprawie anonimowego źródła będący właścicielem Airbusa EADS oraz rządy siedmiu przyszłych państw-użytkowników A400 M - Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Belgii, Luksemburga i Turcji - zgodziły się na podniesienie ceny każdego samolotu o około 10 proc., co da razem 2 mld euro. Ponadto EADS będzie mógł wykorzystać dalsze 1,5 mld euro na pokrycie strat z tytułu programu A400M za rok 2009. Prototyp czterosilnikowego turbośmigłowego A400M odbył pierwszy lot 11 grudnia 2009 roku. Dotychczasowy budżet tej największej w dziejach europejskiej inwestycji zbrojeniowej wynosi 20 mld euro - o 11,2 mld euro więcej niż początkowo zakładano. Produkcja seryjna jest już opóźniona o cztery lata, a rezygnacja z niej spowodowałaby utratę pracy przez 10 tys. ludzi. (PAP)dmi/ ro/

Żródło:dlapilota

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Zdjęcia w galeriach.


Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 882333
Bloog istnieje od: 3594 dni

Lubię to

Mój status GG: GG: 9159725 jakiś tekst