Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 235 000 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Który dziś?

« grudzień »
pn wt śr cz pt sb nd
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Troche o mnie

✈Witam nazywam się Sebastian i chodzę do 1-klasy technikum.Zamieszkuje w Piotrkowie Trybunalskim.Moje zainteresowania to lotnictwo,interesuje się nim od 6-roku życia.Moim celem życiowym jest zostanie pilotem samolotu(bardzo bym chciał latać na samolotach takich jak leta-410,king air 350 lub inne samoloty turbośmigłowe).To tyle o mnie zapraszam na mojego bloga. Pozdrawiam lotniczo ✈

O moim bloogu

Najaktualniejsze wiadomości ze świata lotnictwa oraz filmy, zdjęcia i różne ciekawostki. Zapraszam!

Jak ci się podoba ten blog?






zobacz wyniki

Więcej w serwisach WP

Wiadomości

Bloog.pl

jakiś tekst

Zdjęcia w galeriach.


Zgoda dla Modlina

środa, 31 grudnia 2008 19:05
ulc_logo

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński wydał dziś zezwolenie na założenie lotniska w Modlinie.

Z wnioskiem o wydanie zezwolenia wystąpili: Mazowiecki Port Lotniczy „Warszawa-Modlin" Sp. z o.o. z siedzibą w Nowym Dworze Mazowieckim, Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze" oraz Agencja Mienia Wojskowego.

Zgodnie z wydanym zezwoleniem lotnisko w Modlinie będzie posiadało drogę startową o nawierzchni sztucznej. Przeznaczone będzie dla samolotów i śmigłowców z nieprzyrządowym podejściem do lądowania.

Eksploatację lotniska będzie można rozpocząć po wpisaniu go do rejestru lotnisk prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Wpisanie lotniska do rejestru następuje na wniosek zakładającego po sprawdzeniu przez Prezesa ULC lub przez osoby przez niego upoważnione, czy lotnisko odpowiada wymaganiom technicznym określonym na podstawie Prawa budowlanego oraz wymaganiom eksploatacyjnym określonym na podstawie ustawy Prawo Lotnicze.

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
oceń
0
0

komentarze (1) | dodaj komentarz

Sylwestrowe latanie w Olsztynie

środa, 31 grudnia 2008 19:04

 

Olsztyn zimą, skoki sylwestrowe 2008

Jesteśmy po pierwszym spadochronowym wylocie na 2000 metrów samolotem AN-2 SP-EGA.

Olsztyn, zawsze piękny, lotnisko jak najbardziej oczywiście również, jednak o tej porze roku, częściowo z powodu stosunkowo rzadko wykonywanych lotów i skoków - robi przeogromne wrażenie.

I jeszcze do tego niebo przecięte "krechą" inwersji.

Olsztyn Sylwester 2008

Michał Szanter                                
Dyrektor Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego

Źródło: Aeroklub Warmińsko Mazurski
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Zezwolenie dla Modlina

środa, 31 grudnia 2008 19:03
Grzegorz Kruszyński, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wydał dzisiaj zezwolenie na założenie lotniska w Modlinie.

Fot. Port Lotniczy Modlin Z wnioskiem do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o wydanie zezwolenia na założenie lotniska zwrócił się Mazowiecki Port Lotniczy „Warszawa-Modlin" Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze" i Agencja Mienia Wojskowego.

Zgodnie z wydanym zezwoleniem, lotnisko w Modlinie będzie posiadało drogę startową o nawierzchni sztucznej. Przeznaczone będzie dla samolotów i śmigłowców z nieprzyrządowym podejściem do lądowania.

Eksploatację lotniska będzie można rozpocząć po wpisaniu go do rejestru lotnisk prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Wpisanie do rejestru następuje na wniosek zakładającego lotnisko po sprawdzeniu przez ULC, czy lotnisko odpowiada wymaganiom technicznym określonym na podstawie Prawa budowlanego oraz wymaganiom eksploatacyjnym określonym na podstawie ustawy Prawo lotnicze.
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Błękitny w powietrzu!!

środa, 31 grudnia 2008 19:02
W Krakowie Sylwester, a nad miastem lata 'Błękitny 24' - Newscopter TVN

Fot. TVN 24 'Błękitny 24' to nic innego jak Robinson Raven R44 w wersji telewizyjnej. Śmigłowiec jest cichy, łatwy w obsłudze i w miarę tani w eksploatacji. Silnik tłokowy spala średnio około 60 litrów paliwa na godzinę, a jego długotrwałość przebywania w powietrzu to 3-4 godziny. Sam system transmisyjny składa się z pięciu kamer, które pokazują helikopter, jego wnętrze i obraz ziemi. Wewnątrz znajduje się profesjonalny sprzęt do transmisji: laptop, mikser obrazu, radio FM i nadawczy zestaw mikrofalowy. Skład ekipy latającej jest niewielki, bo tylko trzyosobowy: operator kamery, reporter i pilot.

Dzięki 'Błękitnemu 24' osoby które nie mogą spędzić tego Sylwestra w Krakowie, będą miały możliwość obejrzenia go w telewizji 4 stycznia.
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Airbus wykonał plan na 2008

środa, 31 grudnia 2008 19:01
Wczoraj (30.12) Airbus dostarczył liniom lotniczym Emirates 4 już samolot A380 i tym samym zrealizował plan dostaw tego największego samolotu pasażerskiego na rok 2008.

Fot. Airbus Airbus dostarczył w mijającym roku 12 samolotów A380, łącznie zaś zrealizował 13 zamówień na tę maszynę.

6 największych samolotów pasażerskich na świecie trafiło do linii Singapore Airlines, 4 - Emirates i 3 - Qantas.

Książka zamówień obejmuje łącznie 198 samolotów A380 dla 16 przewoźników.
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (2) | dodaj komentarz

Licencjonowanie personelu lotniczego

środa, 31 grudnia 2008 10:22
ulc_logo

Urząd Lotnictwa Cywilnego pracuje nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.

Zaproponowane przez ULC zmiany mają na celu dostosowanie krajowych regulacji do wymagań Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz jej Załącznika 1 - Licencjonowanie personelu, a w szczególności ostatniej poprawki do tego Załącznika, tj. zmiany 168.

Nowe rozporządzenie wprowadza bezpośrednie stosowanie norm i zalecanych metod postępowania zawartych w Załączniku 1 do Konwencji oraz zawiera niezbędne wskazania dla członków personelu lotniczego lub kandydatów na tych członków, którzy mają te normy i zalecenia realizować.

W rozporządzeniu wymieniono nowe rodzaje licencji, które wynikają z Załącznika 1 do Konwencji, a nie były dotychczas w polskim prawie uwzględnione. Wprowadza się zgodnie z Załącznikiem 1 licencję pilota sterowcowego zawodowego, licencję pilota pionowzlotu oraz licencję pilota samolotowego w załodze wieloosobowej. W odniesieniu do świadectw kwalifikacji zmiana polega jedynie na dodaniu paralotni z napędem, jako statku powietrznego, którego może używać do wykonywania czynności lotniczych posiadający świadectwo kwalifikacji mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego.

Dodanie § 16a ma na celu wdrożenie ww. dyrektywy 2006/23/WE oraz przepisów Załącznika 1 do Konwencji. Regulacje te dotyczą obowiązku wykazania się przez wskazanych członków personelu lotniczego znajomością języka angielskiego minimum na poziomie operacyjnym, tj. poziomie 4, określonym przez ICAO. Te regulacje odnoszą się nie tylko do kontrolerów ruchu lotniczego oraz praktykantów - kontrolerów ruchu lotniczego, co jest zgodne z dyrektywą, ale również do pilotów samolotów, sterowców, śmigłowców, pionowzlotów oraz nawigatorów lotniczych, a także operatorów stancji lotniczej, jak również kandydatów na te specjalności, którzy muszą posługiwać się radiotelefonem na pokładzie statku powietrznego wykonując loty w ruchu międzynarodowym, co z kolei czyni zadość przepisom z pkt 1.2.9. Załącznika 1. Z uwagi na fakt, iż dotychczas obowiązujące przepisy rozporządzenia stanowiły jedynie bardzo ogólne o obowiązku zdania egzaminu z języka angielskiego, nie określając ani zakresu znajomości języka ani minimalnego wymagalnego poziomu, wprowadzenie regulacji proponowanych w § 16a jest konieczne dla osiągnięcia zgodności z przepisami międzynarodowymi. Zapewni bowiem zarówno implementowanie dyrektywy w tym zakresie jak również uwzględnienie jednej z nowszych poprawek do Załącznika 1.

Rozporządzenie zawiera również wymagania w zakresie szkolenia, wiadomości, umiejętności i praktyki dla kandydata na pilota sterowcowego turystycznego. Wydawanie takiej licencji przewiduje Załącznik 1 do Konwencji Chicagowskiej. W dotychczas obowiązującym stanie prawnym licencja pilota sterowcowego zawodowego nie była przewidziana.

Zaproponowano także zmiany dotyczące licencji mechanika poświadczenia obsługi. Związane są one z regulacjami wynikającymi z przepisów europejskich. Po 1 maja 2004 r. zaprzestano wydawać licencje JAR 66 zgodnie z przepisami określonymi w załączniku nr 4 do nowelizowanego rozporządzenia. Jednocześnie w oparciu o rozporządzenie nr 2042/2003/WE rozpoczęto wydawanie licencji Part 66.
W chwili obecnej, w ramach licencjonowania personelu technicznego, mechanicy poświadczenia obsługi mogą uzyskać następujące dokumenty:

- od 1 maja 2004 r. licencje Part-66 mechanika obsługi samolotów i śmigłowców zgodnie z Załącznikiem III do rozporządzenia nr 2042/2003/WE część 66 podczęść A, licencjonowany personel obsługi technicznej statków powietrznych,

- licencje ICAO mechanika poświadczania obsługi - według przepisów krajowych dla mechaników obsługi statków powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce oraz statków powietrznych z załącznika II do rozporządzenia 216/2008/WE - na dotychczasowych zasadach,

- świadectwa kwalifikacji mechanika obsługi - według przepisów krajowych dla mechaników obsługi spadochronów, lotni, motolotni, paralotni, konstrukcji amatorskich, konstrukcji budowanych z zestawów amatorskich o MTOW do 495 kg.

Wprowadzane zmiany mają zatem na celu dostosowanie polskiego prawa do ww. regulacji oraz rzeczywistego stanu rzeczy.
Zmiany przepisów dotyczących licencji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych wiążą się również z faktem, iż obecnie obowiązujące rozporządzenie całkowicie pominęło regulacje dotyczące motoszybowców w zakresie poświadczania obsługi. Nowelizacja ma zatem na celu uzupełnienie stosownych uprawnień wpisywanych do licencji mechanika poświadczania obsługi o uprawnienie na obsługę motoszybowców.

Wprowadzono także regulacje dotyczące praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego oraz kontrolera ruchu lotniczego. Mają one na celu uzupełnienie bądź zamianę przepisów krajowych tak, aby w pełni implementować dyrektywę 2006/23/WE. Szczególnie istotne są zmiany dotyczące okresu ważności uprawnień wpisywanych do licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego oraz kontrolera ruchu lotniczego, gdyż w obecnym stanie prawnym są one niezgodne z postanowieniami dyrektywy. Istotną jest również zmiana dotycząca wymagań wstępnych na uprawnienie lotnicze instruktora-kontrolera ruchu lotniczego. Wymaganie obecnie stawiane kandydatom to posiadanie co najmniej 5 lat ciągłej praktyki kontrolerskiej (ust. 5.3.6.1. rozporządzenia). Zarówno Załącznik 1 do Konwencji jak i obowiązujące przepisy UE nie zawierają tak ostrych wymagań. Dodatkowo wprowadzone do polskiego porządku prawnego rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. wymagania EUROCONTROL w zakresie przepisów bezpieczeństwa ESARR-5 „Personel służb ruchu lotniczego", dla których podstawą do przygotowania był Załącznik 1 do Konwencji wskazują, iż kandydat wnioskujący o uzyskanie uprawnienia instruktora powinien wykazać, że posiada minimum 2 letnie doświadczenie na stanowisku operacyjnym oraz 6-cio miesięczną praktykę na stanowisku i w sektorze, w którym po uzyskaniu uprawnienia będzie prowadził szkolenie.

Projekt rozporządzenia został już przekazany do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o przeprowadzenie uzgodnień międzyresortowych.

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Katowice Muchowiec

środa, 31 grudnia 2008 10:22

 

Katowice Muchowiec, źródło: www.aeroklub.katowice.pl

Powołano spółkę, która ma się zająć rewitalizacją lotniska Muchowiec. Znane lotnisko, ma przejąć obsługę samolotów General Aviation. Trwają rozmowy z miastem Katowice, na temat jego wejścia do spółki, która jest właścicielem portu - mówi Marcin Imosa, prezes portu.

Miasto miałoby zapewnić finansowanie niezbędnych inwestycji, czyli między innymi budowę nowego pasa startowego o długości 1000 metrów i terminalu pasażerskiego. Wartość prac, szacowana jest na około 20 milionów złotych. Władze miasta chciałyby  aby lotnisko w nowej formie zaczęło działać jeszcze przed 2012 rokiem.

Źródło: Internet
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Nowe imprezy lotnicze w 2009 roku

środa, 31 grudnia 2008 10:21

 

Flaga

Pokazy lotnicze są nadal jednym z najlepszych motorów napędowych przemysłu lotniczego. To również najlepsza metoda dotarcia do szerokiej publiczności.

Colorado Sport Aviation
oznajmiło, że wylansuje Colorado Sport International Air Show oraz Rocky Mountain Regional Fly-In na miejskim lotnisku Rocky Mountain w Denver, w dniach 22-23 sierpnia. Rocky Mountain Fly-In w ciągu swojej 29-letniej historii odbywał się w przeróżnych miejscach. W pobliżu lotniska, położonego między Denver a Boulder, znajduje się rozwinięta infrastruktura turystyczna, a samo miejsce dostarcza niezwykłych walorów estetycznych dzięki spektakularnemu górskiemu krajobrazowi.

Lotnisko Branson
w stanie Missouri, w dniach 8-10 maja będzie gospodarzem pierwszego dorocznego Branson Air Show, przygotowującego grunt pod otwarcie nowego, prywatnie zarządzanego lotniska komercyjnego 11 maja. W pokazach wystąpią między innymi samoloty Thunderbird Sił Powietrznych USA, Grupa Akrobacyjna Aeroshell, Manfred Radius, Patty Wagstaff.

Źródło: Internet
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

A380 ciągle z poślizgiem

środa, 31 grudnia 2008 10:15

Airbus dostarczył dzisiaj ostatni, dwunasty z planowanych na ten rok A380. Odbiorca, Emirates Airlines wie jednak, że kolejny samolot pasażerski otrzyma z kilkutygodniowym opóźnieniem. Europejski koncern prawdopodobnie nie zdąży w 2009 zbudować 21 maszyn.


Airbus prawdopodobnie nie zbuduje w 2009 więcej niż 20 egz. A380. Koncern ciągle ma problem z rozwinięciem produkcji na pełną skalę

Czwarty A380 dla Emirates, wystartował we wtorek w południe z Hamburga, by po kilku godzinach wylądować w Dubaju. W ten sposób producentowi udało się wykonać plan na mijający rok, dostarczyć odbiorcom 12 samolotów.

Prezes Emirates, Tim Clark zapowiedział jednak, że kolejny, 5. egz. nie zostanie włączony do floty pod koniec marca, ale raczej w połowie kwietnia. Potwierdza to ostatnie, nie w pełni oficjalne wypowiedzi przedstawicieli producenta, że w 2009 Airbus prawdopodobnie nie zdoła wyprodukować wszystkich zakładanych samolotów.

Oznacza to kolejne opóźnienie tempa produkcji. W 2006 zatwierdzono plan, który zakładał wyprodukowanie w przyszłym roku 25 A380. W maju mijającego roku zmniejszono tę liczbę do 21 egz. . Obecnie przedstawiciele producenta informują, że liczba ta może być jeszcze mniejsza, o parę egz.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Robin 135cdi EcoFlyer – ekolot dla ekologa

środa, 31 grudnia 2008 10:14
Chcesz latać tanio i ekologicznie w trosce o naszą planetę? EcoFlyer jest samolotem dla Ciebie!

Fot. Apex Aircraft EcoFlyer to turystyczny samolot o drewnianej konstrukcji, kryty płótnem, wyposażony w wysokoprężny silnik Thielert Centurion 2,0 (znany z Diamond-ów) i stałe śmigło kompozytowe. Drewniana konstrukcja jest bardzo wytrzymała i bezresursowa! Krycie płótnem zapewnia świetną aerodynamikę i łatwość napraw ewentualnych uszkodzeń. Silnik i śmigło zapewniają duże przebiegi przy niskich kosztach eksploatacji. Całość sprawia, że latanie tym samolotem oraz utrzymanie go jest bardzo tanie.

Samolot wyposażono w system zarządzania układem napędowym FADEC, dzięki czemu w kabinie mamy tylko jedną dźwignię. System jest zdublowany w celu zapobiegnięcia kłopotów przy ewentualnej awarii. EcoFlyer-a świetnie wytłumiono (hałas 62,4 dB), a silnik idealnie wyważono (brak drgań znanych z samolotów z silnikiem tłokowym). Klapy w samolocie sterowane są ręcznie, co pozwala np. na używanie ich w przypadku awarii instalacji elektrycznej. EcoFlyera łatwo poznać po zakrzywionych do góry końcówkach skrzydeł, które gwarantują świetną charakterystykę przeciągnięcia bez tendencji do wpadania w korkociąg. Samolot jest także praktycznie całkowicie biodegradowalny!

EcoFlyer może być dodatkowo wyposażony w oprzyrządowanie IFR, autopilota, GPS, a od 2009 roku dla lubiących latać „na szkle" oferowany będzie glass-cockpit firmy Aspen. Samolot można wykorzystywać w aeroklubach do ciągnięcia szybowców, ponieważ na liście opcji znajdziemy hak holowniczy i zwijarkę.

EcoFlyer-a można kupić we Francji w firmie Apex Aircraft za cenę od 185.000 Euro.


Dane techniczne:

Masa własna: 640 kg
Maksymalna masa startowa 980 kg
Prędkość wznoszenia 3,45 m/s
Rozbieg 240 m
Dobieg 282 m
Prędkość przelotowa 204 km/h
Średnie zużycie paliwa Jet A1 17 l/h
Średnia długotrwałość lotu 5 h
Średni zasięg 1050 km
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Sikorsky bez kary

wtorek, 30 grudnia 2008 18:58

Rząd Kanady podpisał porozumienie z Sikorsky International Operations, o nowym terminarzu dostaw, zamówionych w 2004 śmigłowców CH-148 Cyclone (H-92). Dzięki niej producent nie zapłaci 36 mln USD kary za 2-letnie opóźnienie programu.


Kanada będzie pierwszym użytkownikiem wojskowej wersji S-92. Śmigłowce nie trafią jednak do odbiorcy wcześniej, niż w 2010. Tymczasem wykorzystywanie wiekowych Sae Kingów jest coraz bardziej problematyczne. Producent nie wytwarza już do nich części zamiennych (są pozyskiwane w małych, specjalistycznych warsztatach), każda godzina lotu wymaga kilkudziesięciu godzin obsługi, a i tak w gotowości do działań pozostaje nie więcej niż połowa z posiadanych obecnie 27 egz. CH-124 / Zdjęcie: CHC

Pierwsze Cyclone miały trafić do odbiorcy w listopadzie 2008. Kanadyjczycy zamówili 28 egz. tych śmigłowców w 2004. Wartość kontraktu wyniosła 1,8 mld USD, a 20-letni kontrakt na usługi szkoleniowe i serwisowe - kolejne 3,2 mld USD.

Niestety, program zanotował spore opóźnienie. Producentowi groziła kara w wysokości 36 mln USD. W trakcie negocjacji władze w Ottawie uznały jednak, że problemy miały naturę obiektywną i nie wynikały z błędów wytwórcy. W związku z tym zgodziły się wyznaczyć nowy termin, określony na listopad 2010. Jednocześnie wprowadzono nieznaczne zmiany do warunków umowy, nie przekraczając jednak budżetu projektu.

Kanadyjska wersja śmigłowców Sikorsky H-92 Superhawk ma zastąpić CH-124 Sea King. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że obecnie posiadane przez kanadyjskie siły zbrojne śmigłowce, mają za sobą prawie pół wieku służby - pierwsze zostały dostarczone w 1963, a historia prób ich zastąpienia sięga 1983. Stare Sea Kingi wymagają ogromnych nakładów, by utrzymać je w stanie zdatnym do lotu. Już w poprzedniej dekadzie, by utrzymać maszynę godzinę w powietrzu, potrzeba było 30 h prac mechaników, a próba ich wykorzystania w 2003 w Afganistanie zakończyła się spektakularną porażką. Operujący z pokładu HMCS Iroquois CH-124 spadł na pokład zaraz po starcie.

W związku z tym, że Kanadyjczycy pozbyli się klasycznych, transportowych śmigłowców dla wojsk lądowych, nie byli w stanie zapewnić osłony powietrznej dla swojego kontyngentu w Afganistanie. Obecnie zabezpieczyli się w postaci zakupu lub wypożyczenia używanych maszyn , a w 2012 otrzymają pierwsze, nowe CH-47F . Cyclone mimo, że ich podstawowym zadaniem będzie zwalczanie okrętów podwodnych z pokładów niszczycieli i fregat, będą mogły być również wykorzystane do misji transportowych.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Początek wielkopolskich skrzydeł

wtorek, 30 grudnia 2008 18:55
Za kilka dni, 6 stycznia, obchodzić będziemy okrągłą 90 rocznicę zdobycia poznańskiej Ławicy. Bitwa o lotnisko, której efektem było też zdobycie znacznej ilości samolotów, dała początek polskim Siłom Powietrznym.

Fot. Piotr Łysakowski/SMLW „Krzesiny" Bitwa o lotnisko rozstrzygnięta została 6 stycznia 1919 roku podczas Powstania Wielkopolskiego, w boju o wieś Ławica pod Poznaniem, gdzie zlokalizowane było niemieckie lotnisko wojskowe. Bitwa nie trwała długo. Powstańcy trafili w wieżę lotniska, a po kilkunastu minutach walki komendant lotniska Fischer poddał jednostkę. W ręce Polaków trafiło kilkaset rozmontowanych i zakonserwowanych samolotów bojowych oraz balonów obserwacyjnych. Ze zdobytego sprzętu sformowano kilka eskadr lotniczych, dających początek polskiemu lotnictwu. Na zdobytych samolotach - już z polskimi znakami - 9 stycznia 1919 roku Wiktor Pniewski wraz z poznańską eskadrą zbombardował lotnisko we Frankfurcie nad Odrą. Na samolotach tych walczono później o Lwów oraz odpierano wojska bolszewickie w 1920 roku. Na miejscu niemieckiego lotniska funkcjonuje polski port lotniczy Poznań-Ławica.

31 Baza Lotnictwa Taktycznego, jako kontynuatorka działań lotniczych na terenie Poznania, kultywuje chlubne tradycje jednostek i eskadr funkcjonujących na Ławicy w okresie od 1918 do 1939 roku, jak również innych jednostek lotniczych funkcjonujących w strukturach naszych Sił Powietrznych.

kpt. Waldemar Krzyżanowski
oficer prasowy
31 Baza Lotnictwa Taktycznego
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Nowy trener w mikrolotach

wtorek, 30 grudnia 2008 18:54
Od 16 grudnia obowiązki Trenera Mikrolotowej Kadry Narodowej pełni Krzysztof Maciejewski.


Fot. Lotnicza Polska Na ostatnim posiedzeniu Zarządu Aeroklubu Polskiego, 16 grudnia 2008 roku, Krzysztof Jurkiewicz został odwołany z pełnienia funkcji Trenera Mikrolotowej Kadry Narodowej. Osobą pełniącą obowiązki trenera kadry został Krzysztof Maciejewski, jego funkcja jest tymczasowa. Nowy trener zostanie wyłoniony w drodze konkursu. - W marcu podczas XXV Walnego Zgromadzenia Aeroklubu Polskiego zostanie wybrany nowy skład komisji mikrolotowowej oraz trener kadry. Do tego czasu obowiązki trenera będzie pełnić Krzysztof Maciejewski - mówi Paweł Walendziak, przewodniczący Komisji Mikrolotowej AP.

Wymogi formalne do pełnienia funkcji Trenera Kadry Narodowej Aeroklubu Polskiego:

  • Wykształcenie minimum średnie;
  • Uprawnienia instruktora lub trenera w danej dyscyplinie sportu;
  • Doświadczenie wynikające z uczestnictwa lub organizacji zawodów rangi Mistrzostw Polski, Europy lub Świata;
  • Dyplom trenera wg zapisów lub ukończony kurs Instruktora Sportu;
  • Dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie;
  • Przedstawienie Dyrektorowi Sportowemu Aeroklubu Polskiego w formie pisemnej, koncepcji zespołu szkoleniowego, propozycji rocznego planu szkoleniowego, wstępnych założeń techniczno-taktycznych dla Kadry / Reprezentacji i uzyskanie aprobaty Dyrektora Sportowego Aeroklubu Polskiego dla wymienionych dokumentów;

żródło:lotniczapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Festiwale balonowe

wtorek, 30 grudnia 2008 18:53
W styczniu 2009 roku odbędzie się dziewięć imprez balonowych w różnych zakątkach świata.

Fot. www.schladmingballoonfiesta.eu Imprezy balonowe nawet w zimie cieszą się dużą popularnością. Pokazy są dodatkową atrakcją dla różnych imprez plenerowych, ale nie tylko. W styczniu 2009 roku zapowiedzianych jest co najmniej dziewięć takich imprez w różnych miejscach na świecie. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.

1) 2-4 Styczeń; Hollywood Beach Balloon Festival (Hollywood, Florida, USA)
2) 3-4 Styczeń; 37th Icicle Meet (Wiltshire,Wielka Brytania)
3) 10-12 Styczeń; Filzmoos Balloon Week (Austria)
4) 10-17 Styczeń; Dachstein Alpen Trophy (Austria)
5) 10-18 Styczeń; Dolomiti Balloon Festival (Toblach, Włochy)
6) 17-19 Styczeń; Crans-Montana Balloon Meet (Szwajcaria)
7) 17-24 Styczeń; Fire and Snow (Mautendorf, Austria)
8) 17-24 Styczeń; Schladming Balloon Fiesta (Austria)
9) 24 Styczeń - 1 Luty; Chateau d'Oex Balloon Festival (Szwajcaria)
żródło:lotniczapolska

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

2. prototyp SuperJeta 100

wtorek, 30 grudnia 2008 10:55

Suchoj poinformowało oblocie drugiego prototypu regionalnego SuperJeta 100. Wydarzenie miało miejsce 24 grudnia.


Oblot drugiego prototypu pozwoli na przyspieszenie procesu prób certyfikacyjnych. Badania wchodzą obecnie w decydującą, najbardziej niebezpieczna fazę, związaną z badaniem zachowania samolotu w sytuacjach granicznych / Zdjęcie: Suchoj

SSJ100 o numerach SN95003, wzbił się w powietrze z lotniska fabrycznego w Komsomolsku nad Amurem. Po 2,5-godzinnym locie i osiągnięciu wysokości 6000 m, samolot bezpiecznie wylądował. Za jego sterami zasiadł Leonid Czikunow, szef oblatywaczy cywilnej części Suchoja - Grażdanskije Samoloty Suchowo. Pierwszy samolot odbył dziewiczy lot w maju.

W procesie prób przewidziano wykorzystanie 4 maszyn, jednak dwie pierwsze przeprowadzą większość z zaplanowanych 398 misji. SN95001 spędził już w powietrzu ponad 200 h. Proces certyfikacji - według oficjalnych wypowiedzi przedstawicieli przedsiębiorstwa - ma zakończyć się w połowie 2009. Jednak doniesienia rosyjskiej prasy, oparte na informacjach pracowników, przesuwają ten termin o przynajmniej 3 miesiące, co oznacza około roku opóźnienia, w stosunku do pierwotnego planu rozwoju konstrukcji.

Przy okazji lotu drugiego prototypu, okazało się, że pierwszy samolot miał pewne problemy ze stabilnością i własnościami lotnymi. Według Czikunowa, wprowadzone zmiany oprogramowania usunęły te niedogodności.
żródlo:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (1) | dodaj komentarz

Piper nie chce pieniędzy

wtorek, 30 grudnia 2008 10:54

Piper Aircraft nie wykorzysta wszystkich środków, oferowanych przez władze stanu Floryda, na zwiększenie zatrudnienia. Producent na razie odroczył wykorzystanie 10 mln USD.


PiperJet ma zapewnić producentowi bezpieczną przyszłość. Już w połowie 2007 władze spółki ujawniły, że dysponują ok. 170 zamówieniami na nowy samolot, co przy zmniejszającej się sprzedaży samolotów tłokowych, miało zapewnić możliwości rozwoju. Niestety, by dotrwać do czasu rozpoczęcia dostaw PiperJetów - co jest planowane na 2011 - trzeba przetrwać obecny okres załamania gospodarczego / Zdjęcie: Piper Aircraft

W listopadzie Piper Aircraft została zmuszona do skrócenia tygodnia pracy i wydłużenia przerwy świątecznej do 20 dni, by uniknąć zwolnień. Co prawda, mijający rok określany jest przez władze przedsiębiorstwa jako udany, jednak ostatnie miesiące charakteryzują się skokowym ograniczeniem dostaw i nie rokują dobrze na najbliższą przyszłość.

By ograniczyć skutki kryzysu, w sierpniu władze stanu Floryda, zdecydowały się zainwestować 33 mln USD w rozbudowę infrastruktury spółki, by zagwarantować powstanie linii produkcyjnej pierwszego w historii przedsiębiorstwa samolotu odrzutowego . Drugim celem było zwiększenie liczby miejsc pracy. Zakładano zatrudnienie 400 osób dla produkcji odrzutowców i zachowanie nie mniej niż 1417 posad w całej spółce do 2015 włącznie.

Niestety, załamanie rynku wymusiło na zarządzie Pipera częściowe wycofanie się w umowy. Zakład odsunął w czasie wykorzystanie 10 mln USD, niezbędnych do zatrudnienia 400 osób. Rzecznik prasowy stwierdził, że w obecnej, trudnej sytuacji, zwiększenie liczby pracowników może doprowadzić do poważnych problemów finansowych. Na razie władze spółki rozważają raczej wykorzystanie pracowników z linii samolotów tłokowych. Chcą jednocześnie uniknąć zwolnień.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Rozbił się AV-8B US Marines

wtorek, 30 grudnia 2008 10:54

W Północnej Karolinie rozbił się należący do US Marine Corps samolot AV-8B Harrier. Jego pilot zginął.

Do katastrofy doszło ok. 12:25, gdy samolot należący do 203 Attack Training Squadron wracał z rutynowego lotu treningowego. Harrier spadł około mili od jednego z pasów startowych bazy Cherry Point na zalesiony, bezludny obszar. Na ziemi nie było ofiar i strat materialnych. W rejonie katastrofy panowały fatalne warunki atmosferyczne, było mglisto i padał deszcz.

To trzeci wypadek AV-8B należącego do USMC w 2008. W lutym samolot z Cherry Point rozbił się niedaleko Carteret County. Jego pilot, kpt. Ian E. Stephenson został ranny. W maju dwumiejscowy Harrier rozbił się w Arizonie. Załodze udało się szczęśliwie katapultować.

Należące do USMC Harriery są uznawane za wyjątkowo awaryjne samoloty. Do 2002 w 143 nie związanych z użyciem bojowym wypadkach AV-8B zginęło 45 Marines. USMC stracił już ponad jedną trzecią posiadanych pionowzlotów tego typu.
żródło:skrzydlatapolska


oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Kompress CH-7

wtorek, 30 grudnia 2008 10:52
Firma ZUT z Wrocławia w swej ofercie oprócz ultralekkich samolotów, takich jak Stol CH-701 czy Zodiac CH-601 posiada również ultralekki śmigłowiec. Z jego parametrami i danymi technicznymi można zapoznać się poniżej.

Fot. zut.wroclaw.pl Parametry
Helikopter CH-7 Kompress wyposażony jest w silnik ROTAX 914 TURBO. Moc tego silnika pozwala na start helikoptera z oddziaływaniem ziemi jeszcze z wysokości 3500m, a jego praktyczny pułap wynosi 5000m. Na tej wysokości nad poziomem morza utrzymywanie mocy zapewnia turbosprężarka, chroni ona jednocześnie przed powstaniem oblodzenia w gaźnikach.

Wirnik
Łopaty wirnika helikoptera wykonane są z materiału kompozytowego. Posiadają asymetryczny profil, dzięki temu można je zaliczyć do łopat nowej generacji. Głowica wirnika łącznie z łopatami ma żywotność 5000 godz. lotu.

Kontrola - konserwacja
W trakcie eksploatacji helikoptera ustalone są regularne przeglądy co 100 godz. lotu. Po 1200 godz. wymagany jest główny przegląd (rewizja) silnika oraz płatowca.

Automatyczna regulacja mocy silnika
Helikopter Ch-7 Kompress wyposażony jest w układ automatycznej regulacji mocy silnika. Układ ten utrzymuje stałe obroty i odpowiednio do rodzaju lotu również moc silnika. Ten układ regulacji ułatwia właściwe pilotowanie helikoptera.

Ekonomia i konstrukcja
Przy prędkości 160 km/h oraz przy zużyciu 18 l/h czas lotu przekracza 3 godz. co daje zasięg ponad 500km dla dwóch osób i ponad 700km dla jednej osoby. Duża przeszklona kabina zapewnia wspaniały widok dla całej załogi, nowocześnie skonstruowany helikopter zapewnia pasażerom maksymalne bezpieczeństwo. Akustyczny i świetlny system ostrzegania sygnalizuje ewentualne usterki niektórych funkcji helikoptera.


DANE TECHNICZNE

WZNOSZENIE 7,5 m/sek

PUŁAP DYNAMICZNY
Dla 1 osoby 4000 m
Dla 2 osób 3500 m

PUŁAP STATYCZNY
Dla 1 osoby 3300 m
Dla 2 osób 2500 m

MAKS. PUŁAP
4000 m

ZASIĘG
Dla 1 osoby + 19 l 640 km / 4 godz.
Dla 2 osób + 19 l 512 km / 3,2 godz.

PRĘDKOŚĆ PRZELOTOWA
160 km / godz.

PRĘDKOŚĆ DOPUSZCZALNA
209 km / godz.

SILNIK ROTAX 914 TURBO
115 h.p.

ZAŁOGA
2

MAKS. MASA STARTOWA
450 kg (500 kg z pływakami)

MASA WŁASNA
260 kg

MASA UŻYTECZNA
190 kg

POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA
40 l + 19 l

źródło: ZUT

oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

U-2: stratosferyczny zwiadowca

wtorek, 30 grudnia 2008 10:51
Amerykański samolot rozpoznawczy U-2 pierwszy lot wykonał w 1955 r. Obecnie, po ponad półwiecznej eksploatacji, w USAF służbę pełni ponad 30 egzemplarzy "Dragon Lady". Cechą wyróżniającą ten samolot jest osiągany pułap - powyżej 70 tysięcy stóp, czyli 21 tysięcy metrów.

Fot. USAF Według informacji Amerykańskich Sił Powietrznych, obecnie w czynnej służbie znajdują się 33 samoloty rozpoznania wysokościowego, wywodzące się od oblatanego w sierpniu 1955 r. U-2A. Są to samoloty U-2S, powstałe w wyniku przeprowadzonej w latach 90. modernizacji posiadanych egzemplarzy (oblot pierwszego zmodernizowanego U-2 w 1989 r.), obejmującej m.in. wymianę silników na mocniejsze General Electric F118-GE-101 oraz poprawę płatowca i unowocześnienie zabudowanych systemów elektronicznych. Pięć eksploatowanych samolotów to używana do szkolenia przyszłych pilotów U-2S dwumiejscowa wersja treningowa oznaczona TU-2S, a dwa - "cywilna" wersja ER-2S wykorzystywana przez NASA. Główne zadania samolotów, których powstanie wiąże się z niejawnym zamówieniem Centralnej Agencji Wywiadowczej (CIA), to wykonywanie lotów rozpoznawczych na dużych wysokościach. Loty takie wykonywane były m.in. nad Związkiem Radzieckim, Kubą, Koreą, Bałkanami, Afganistanem i Irakiem. U-2S mogą być też użyte podczas kataklizmów i klęsk żywiołowych oraz w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. Samoloty przystosowane są do wykonywania zadań w każdych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy.

Piloci samolotów U-2 podczas lotów ubrani są w pełni ciśnieniowe kombinezony podobne do używanych przez astronautów. Umożliwiają one przeżycie podczas ewentualnego katapultowania na pułapie operacyjnym. Jeszcze na ziemi, przed startem, oddychają przy użyciu specjalnych systemów tlenowych, po zajęciu miejsca w kabinie korzystają z podobnych systemów pokładowych.


fot. USAF

Pilotowanie posiadającego cechy zbliżone do szybowca samolotu o rozpiętości skrzydeł 32 m wymaga znacznych umiejętności, zwłaszcza podczas lądowania: z uwagi na taką rozpiętość skrzydeł wymagana jest precyzyjna kontrola przechylenia, długi, mieszczący radar nos ogranicza widoczność z kabiny do przodu. Lądowanie odbywa się w asyście drugiego pilota U-2 z zachowaniem łączności radiowej. Pilot ten, poruszający się szybkim samochodem w pobliżu lądującej maszyny, przekazuje informacje m.in. o wysokości i pozycji nad pasem startowym. Przed startem pod końcami długich i wąskich skrzydeł samolotu umieszczone są dodatkowe, odrzucane golenie. U-2 uważany jest za jeden z najtrudniejszych do pilotowania samolotów na świecie.


fot. USAF

Samoloty U-2S/TU-2S znajdują się na wyposażeniu 9 Skrzydła Rozpoznawczego stacjonującego w Beale Air Force Base w Kalifornii. Stamtąd mogą wyruszać w trwające standardowo od 8 do 12 godzin misje w dowolnym miejscu świata. Wyposażone są w zaawansowane, nowoczesne systemy rozpoznawcze i fotograficzne oraz przesyłu danych, również drogą satelitarną. Elementy wyposażenia specjalistycznego mogą być umieszczone w gondolach podskrzydłowych lub w zasobniku na grzbiecie kadłuba.

Poprzednio produkowane i eksploatowane wersje U-2 to m.in. charakteryzująca się lepszymi osiągami od wcześniejszych U-2R (oblot 1967), znana w Europie jako TR-1A (tactical reconnaissance version; oblot 1981) oraz dwumiejscowa TR-1B. Wcześniej piloci szkolili się na dwumiejscowych samolotach pierwszej serii produkcyjnej oznaczonej U-2CT.


Podstawowe dane techniczne samolotu Lockheed U-2S:

  • załoga: 1 pilot
  • napęd: silnik odrzutowy General Electric F118-GE-101o ciągu 84,5 kN
  • podwozie: goleń przednia i tylna umieszczone w osi symetrii samolotu; chowane w locie, o zdwojonych kołach
  • długość: 19,20 m
  • rozpiętość: 31,40 m
  • wysokość: 4,88 m
  • masa własna: 6760 kg
  • maksymalna masa startowa: 18100 kg
  • prędkość maksymalna: 805 km/h
  • pułap: powyżej 21000 m
  • zasięg: 10300 km
  • żródlo:lotniczapolska


    oceń
    0
    0

    komentarze (0) | dodaj komentarz

    Podniebny jeep

    wtorek, 30 grudnia 2008 10:50
    Konstrukcja Heintza cieszy się coraz większym zainteresowaniem w Polsce a jej właścicieli nieustannie przybywa.

    Fot. zut.wroclaw.pl Samolot ultralekki Stol CH-701 został skonstruowany przez Chrisa Heintza w 1986 roku. Przy jego projektowaniu główny nacisk kładziono na prostą konstrukcję umożliwiającą montaż w "domowych" warunkach oraz krótki start i lądowanie (STOL - Short Take off and Landing). Dodatkowym atutem samolotu jest duża wytrzymałość konstrukcji, odporność na warunki atmosferyczne, a także łatwa obsługa. Dzięki tym zaletom samoloty te często określane są jako "podniebne jeepy". Obecnie na całym świecie - od Kanady, USA po krańce Afryki i Azji - używanych jest ponad 1500 sztuk CH-701.

    - Samolot Stol CH-701 z dużym powodzeniem sprzedajemy już od siedmiu lat - mówi Jarosław Szurlej, właściciel firmy ZUT. - Zainteresowaniem cieszy się i u nas w Polsce i zagranicą. Łącznie sprzedaliśmy 30 egzemplarzy tej maszyny. Głównymi odbiorcami są prywatni przedsiębiorcy.

    Firma ZUT z Wrocławia specjalizuje się w sprzedaży ultralajtów. W swej ofercie oprócz Stol CH-701 posiada także Zodiaka CH-601 i ultralekki śmigłowiec Kompress CH-7. - Zatrudniamy wykwalifikowanych pracowników i współpracujemy z uznanymi instytucjami, producentami wyposażenia niezbędnego w małym lotnictwie - mówi Szurlej. - Głównym celem naszej firmy jest pomoc osobom, które zakupiły lub zamierzają zakupić plany budowy samolotów Stol CH-701, Zodiac CH-601, w ich budowie na podstawie oryginalnej dokumentacji.

    Pod koniec tegorocznego sezonu lotniczego firma otworzyła również szkołę lotniczą, w której można zdobyć świadectwo kwalifikacji na ultralajty.
    żródło:lotniczapolska

    oceń
    0
    0

    komentarze (2) | dodaj komentarz

    Zdjęcia w galeriach.


    Wyszukaj

    Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

    Subskrypcja

    Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

    Statystyki

    Odwiedziny: 874149
    Bloog istnieje od: 3532 dni

    Lubię to

    Mój status GG: GG: 9159725 jakiś tekst