Bloog Wirtualna Polska
Są 1 094 822 bloogi | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Który dziś?

« kwiecień »
pn wt śr cz pt sb nd
 010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Troche o mnie

✈Witam nazywam się Sebastian i chodzę do 1-klasy technikum.Zamieszkuje w Piotrkowie Trybunalskim.Moje zainteresowania to lotnictwo,interesuje się nim od 6-roku życia.Moim celem życiowym jest zostanie pilotem samolotu(bardzo bym chciał latać na samolotach takich jak leta-410,king air 350 lub inne samoloty turbośmigłowe).To tyle o mnie zapraszam na mojego bloga. Pozdrawiam lotniczo ✈

O moim bloogu

Najaktualniejsze wiadomości ze świata lotnictwa oraz filmy, zdjęcia i różne ciekawostki. Zapraszam!

Jak ci się podoba ten blog?






zobacz wyniki

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl

jakiś tekst

Dlaczego samolot lata?

piątek, 10 października 2008 12:03
Skocz do komentarzy

Jak to się dzieje?

Dlaczego samolot lata

Wiele osób zastanawia się często jak to jest, że dwustutonowy kolos może oderwać się od ziemi, zabrać pasażerów, bagaże, paliwo i unieść to wszystko tak wysoko... Warto by było zatem zadać sobie podstawowe pytanie: dlaczego samoloty latają?

Opływ powietrza przez skrzydło
Autorem rysunku jest Tomasz Elantkowski / Drawing by Tomasz Elantkowski

Po pierwsze, aby samolot oderwał się od ziemi, musi pokonać siłę przyciągania ziemskiego (Fc) i wytworzyć siłę nośną (Fn), przy czym siła nośna Fn musi być oczywiście większa od siły przyciągania Fc. Jak pisałem we wstępie, przedstawione tu mechanizmy chciałem maksymalnie uprościć, dlatego też celowo pomijam wzory fizyczne. Wspomnę jedynie, że do powstania odpowiednio dużej siły nośnej potrzebna jest odpowiednia prędkość. W przypadku samolotów turbośmigłowych może to być ok. 180 km/h, zaś w przypadku samolotów odrzutowych ok. 260 km/h, przy czym dokładna prędkość zależy od wielu czynników, takich jak np. ciężar samolotu (zależny od ilości pasażerów na pokładzie i ładunku).
Osoby zainteresowane odsyłam do tej strony, gdzie znajdziecie bardziej "mechaniczne" wyjaśnienia.

Jak wynika z rysunku, powietrze względem samolotu porusza się w kierunku przeciwnym do kierunku lotu. Skrzydło "przecina" więc strugi powietrza, zaburza jego przepływ.
Skrzydło samolotu jest tak wyprofilowane, że strugi powietrza opływające skrzydło od góry mają do pokonania dłuższą drogę niż strugi, które opływają skrzydło od dołu. Ale i górne i dolne strugi muszą opłynąć powierzchnię skrzydła w jednakowym czasie, toteż strugi górne muszą opływać skrzydło z większą prędkością. Tak się składa, że im większa prędkość opływu, tym niższe ciśnienie. Poza tym,wynika to też z tego, że ciśnienie to siła nacisku dzielona przez powierzchnię. A powierzchnia górna skrzydła (jak to chyba widać na rysunku) jest większa niż jego powierzchnia dolna. Dlatego ciśnienie pod skrzydłem jest wyższe niż ciśnienie nad skrzydłem. Różnicę tych ciśnień nazywamy właśnie siłą nośną. Można powiedzieć, że większe ciśnienie pod skrzydłem "wypycha" samolot do góry, tzn. utrzymuje go w powietrzu.

Ruchome powierzchnie nośne
Autorem rysunku jest Tomasz Elantkowski / Drawing by Tomasz Elantkowski.

Jak widać z powyższego rysunku, skrzydło wyposażone jest w ruchome powierzchnie nośne:

  • Różne rodzaje klap i slotów używane są przy starcie i lądowaniu, dla zwiększenia siły nośnej (patrz: poniższy rysunek).
Zwiększanie siły nośnej
Autorem rysunku jest Tomasz Elantkowski / Drawing by Tomasz Elantkowski.
  • Hamulce aerodynamiczne są używane do zwiększenia prędkości wytracania wysokości oraz do wytracania siły nośnej (to ostatnie - wraz ze spoilerami, które są inaczej nazywane przerywaczami).
  • Lotki używane są do przechylania samolotu (np. w lewo podnosząc lewą lotkę w górę lub w prawo podnosząc prawą lotkę w górę).

Na poniższym rysunku widać również ster wysokości oraz ster kierunku. Ster wysokości to powierzchnia odpowiedzialna za wznoszenie lub opadanie samolotu. Wychylenie steru wysokości w górę powoduje wznoszenie samolotu, zaś wychylenie go w dół powoduje opadanie samolotu.
Ster kierunku natomiast używany jest do skręcania samolotem.

Stery
Autorem rysunku jest Tomasz Elantkowski / Drawing by Tomasz Elantkowski.

Żródło: www.lotnictwocywilne.republika.pl/
oceń
2
0


Komentarze do wpisu

Skocz do dodawania komentarzy
  • dodano: 28 marca 2013 22:16

    FAJNIE - PROSTO NAPISANE Dzieki
    Piotr z New Orleans

    autor j.Piotr1@wp.pl

  • dodano: 28 marca 2013 22:16

    FAJNIE - PROSTO NAPISANE Dzieki
    Piotr z New Orleans

    autor j.Piotr1@wp.pl

  • dodano: 04 maja 2012 21:36

    Brawo wreszcie może ta nauka o lataniu dotrze do tych co nie wiedz a dlaczego samolot lata ale wszyscy wiedzą dlaczego spada i rozbija się o byle jaką brzozę.

    autor tolip

    blog: tolip

  • dodano: 28 lutego 2012 1:12

    Bardzo ciekawie i prosto wyjasniona zasada latania samolotu.

    autor latanie samolotem

    blog: www.latanie-tanie.pl

  • dodano: 25 sierpnia 2010 0:19

    Odnośnie powstawania siły nośnej to są błędy.To co napisałeś o cyrkulacji jest bzdurą.W rzeczywistości jest tak że strumienie opływające skrzydło nie spotykają się na krawędzi spływu tak od razu.Na początku powietrze na górnej jak i na dolnej części skrzydła ma taką samą prędkość,ponieważ na dole ma krótszą drogę do przebycia to próbuje dostać się na górę,ale przez to że krawędź spływu jest ostra, wpada w zawirowanie.wir ten to wir rozruchowy. ponieważ wiry powstają parami to powstaje drugi zwany CYRKULACJĄ.Powietrze porusza się w przeciwnym kierunku do opływu okrążając skrzydło.prędkości strug powietrza na dole się odejmują a na górze dodają.Dopiero teraz strugi z górnej części i z dolnej spotykają się na krawędzi spływu.wir rozruchowy zanika a cyrkulacja zostaje.dla ciekawostki dodam ze siła nośna powstaje również na podkręconej piłce.Kto gra ten wie że skręca. poprawianie błędów w necie to walka z wiatrakami.... nie mogłem obok tekstu przejść obojętnie, nie usnąłbym.

    autor melowiec

  • dodano: 24 sierpnia 2010 10:58

    :kokot

    dzięki, że zwróciłeś uwagę już poprawiłem :)

    autor ziom_seba

    blog: sebalot2010.bloog.pl

  • dodano: 23 sierpnia 2010 22:35

    dlaczego napisałeś że Airbus waży 800kg ????Chyba 800 ton.Pozdro kokoty

    autor kokot

    blog: askdaskd

  • dodano: 16 września 2009 19:01

    a nie jest to boeing 747

    autor dfs

    blog: dfsf

  • dodano: 05 kwietnia 2009 11:33

    Świetny tekst
    Hmm jesteś z Piotrkowa Tryb. niedaleko Łodzi ?? xD
    Pozdrawiam :****

    autor M...

  • dodano: 12 lutego 2009 16:51

    dzieki bardzo ciekawe informacje znalazlem to w wyszukiwarce google a wiec twoj blog jest dosc popularny ^^ niezle to napisane przydalo mi sie ;d dzieki ;)

    autor Qlavy

Komentuj z OpenID

Zapamiętaj Nick

Zapamiętaj Blog

Wstaw emotikona

Akceptuję regulamin i zobowiązuję się do przestrzegania jego postanowień.

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 688239
Bloog istnieje od: 2466 dni

Lubię to

Mój status GG: GG: 9159725 jakiś tekst