Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 235 001 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Który dziś?

« marzec »
pn wt śr cz pt sb nd
  0102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Troche o mnie

✈Witam nazywam się Sebastian i chodzę do 1-klasy technikum.Zamieszkuje w Piotrkowie Trybunalskim.Moje zainteresowania to lotnictwo,interesuje się nim od 6-roku życia.Moim celem życiowym jest zostanie pilotem samolotu(bardzo bym chciał latać na samolotach takich jak leta-410,king air 350 lub inne samoloty turbośmigłowe).To tyle o mnie zapraszam na mojego bloga. Pozdrawiam lotniczo ✈

O moim bloogu

Najaktualniejsze wiadomości ze świata lotnictwa oraz filmy, zdjęcia i różne ciekawostki. Zapraszam!

Jak ci się podoba ten blog?






zobacz wyniki

Więcej w serwisach WP

Wiadomości

Bloog.pl

jakiś tekst

PKBWL o awaryjnym lądowaniu Boeinga 767

czwartek, 01 listopada 2012 6:56
Skocz do komentarzy
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała dziś tymczasowe oświadczenie w sprawie awaryjnego lądowania Boeinga 767 należącego do PLL LOT, które miało miejsce w Warszawie, 1 listopada zeszłego roku.

Fot. Igor Cichowlas

Dzisiaj (31 października) na stronie Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych ukazało się tymczasowe oświadczenie w sprawie zeszłorocznego awaryjnego lądowania Boeinga 767 na Lotnisku Chopina. PKBWL badała zdarzenie wraz z akredytowanymi doradcami z Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) oraz z firmy Boeing. Przy odczytywaniu danych z rejestratora rozmów w kokpicie brało również udział niemieckie Federalne Biuro Badań Wypadków Lotniczych (BFU). PKBWL podczas prowadzenia badań konsultowała się również z Narodową Radą Bezpieczeństwa Transportu (NTSB).

Przeprowadzono szereg testów, badań i ekspertyz w zakresie zagadnień technicznych, dokumentacji samolotu, załogi, czy też przeprowadzonej ewakuacji pasażerów i akcji ratowniczo-gasniczej. Pod nadzorem NTSB przeprowadzono analizę usterki przewodu hydraulicznego, testy sprawności bezpieczników i alternatywnego układu wypuszczania podwozia.

Po wykonaniu dokumentacji fotograficznej samolotu SP-LPC i miejsca zdarzenia, dokonano wstępnych oględzin kokpitu, podczas którego stwierdzono, że bezpiecznik na panelu P6-1 umieszczonym za fotelem drugiego pilota znajdował się w pozycji OFF, czyli był wyciągnięty. Sprawdzono również, jakie modyfikacje panelu P6-1 zostały opracowane przez producenta samolotu.

Zabezpieczono także wszystkie rejestratory znajdujące się na pokładzie samolotu (CVR - rejestrator rozmów w kokpicie, SSFDR - rejestrator parametrów samolotu i kasetę pamięci rejestratora szybkiego dostępu QAR). Wszystkie dostępne dane z tych rejestratorów odzyskano i udało się je odczytać.

PKBWL przeprowadziła również eksperyment przy użyciu identycznego modelu samolotu. Wykazano, że przy bezpieczniku ustawionym w pozycji OFF wysunięcie podwozia nie powiodło się. W oświadczeniu PKBWL podaje, że obserwacja bezpiecznika z fotela drugiego pilota jest mocno utrudniona, a przypadkowe jego przestawienie jest trudne, lecz możliwe - toteż Komisja nie wyklucza zaistnienia takiej sytuacji.

W czasie dalszych badań dokonano inspekcji alternatywnego systemu wypuszczania podwozia, jego silnik po przeprowadzonych przez NTSB badaniach nie wykazał nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. Zdemontowano również uszkodzony przewód hydrauliczny łączący instalację hamulcową prawej goleni z instalacja hydrauliczną C samolotu. Jego pęknięcie w pobliżu metalowej opaski zainicjowało całe zdarzenie. Ekspertyza NTSB wykazała, że przewód pękł w wyniku zużycia i naprężeń od ciągłej pracy, ale podejrzewa się też jego nieprawidłową instalację.

Odrębnym badaniom poddano całą instalację elektryczną zasilającą alternatywny system wypuszczania podwozia. Przy uwzględnieniu rekomendacji producenta samolotu zbadano okablowanie, bezpieczniki i szyny zasilające. Konkluzja NTSB była jednoznaczna - nie wykryto żadnych usterek.

Badanie czynnika ludzkiego objęło odbiór oświadczeń załogi samolotu, mechanika z lotniska Newark oraz osób z Centrum Operacyjnego. Przeprowadzono analizę dokumentacji dotyczącej załogi, jak i też sprawdzono listy kontrolne - przy fragmencie opisującym utratę ciśnienia w centralnym systemie hydraulicznym stwierdzono błędy logiczne.

W wyniku ustaleń Komisji opracowano i przesłano stronom szereg zaleceń. Boeing ma zmodyfikować listy kontrolne uwzględniając awaryjne wypuszczanie podwozia ze szczególnym zwróceniem uwagi załogi na bezpieczniki. Producent ma również opracować listę kontrolną na wypadek braku możliwości wypuszczenia podwozia. W osobnym biuletynie ma się również ukazać zalecenie o montażu zabezpieczeń uniemożliwiających przypadkowe wyciśnięcie bezpiecznika (np. butami, teczką, sprzętem sprzątającym).

Polskie Linie Lotnicze LOT powinny zmodyfikować listy kontrolne (identyczne zalecenia jak w przypadku producenta), oraz zamontować zabezpieczenia na bezpiecznikach. Z kolei Lotnisko Chopina powinno opracować procedury dotyczące szybkiego i płynnego przemieszczenia pasażerów po przeprowadzonej ewakuacji samolotu.

PKBWL podkreśla, że dokument nie jest domniemaniem winy lub odpowiedzialności za wypadek, poważny incydent, czy incydent. Jednocześnie Komisja podaje, że trwają prace nad badaniem okoliczności zdarzenia, a szczegółowe informacje zostaną zawarte w Raporcie Końcowym.

Pełny tekst Tymczasowego Oświadczenia Komisji można znaleźć tutaj: transport.gov.pl

 

pk

Źródło: lotniczapolska

oceń
0
0


Komentarze do wpisu

Skocz do dodawania komentarzy

Zapamiętaj Nick

Zapamiętaj Blog

Wstaw emotikona

Akceptuję regulamin i zobowiązuję się do przestrzegania jego postanowień.

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 874067
Bloog istnieje od: 3532 dni

Lubię to

Mój status GG: GG: 9159725 jakiś tekst